Berkellandse democratie

27 maart 2015

Berkellandse democratie

Onderhand is het een terugkerend ritueel, een volle publieke tribune bij de vergaderingen van de gemeente Berkelland. Zeker als de huishoudelijke verzorging op de agenda staat. Dan zitten wij samen met de thuiszorgmedewerkers bij de vergadering om het afschaffen van de lichte huishoudelijke verzorging ongedaan te maken.

Elke keer wordt er ook ingesproken, en elke keer komt er geen reactie vanuit de raads- en commissieleden. Hier hebben we al meerdere keren opmerkingen over gemaakt. (zie ook https://berkelland.sp.nl/nieuws/2015/03/achterkamertjes-zijn-niet-altijd-leuk) Thuiszorgmedewerkster Janny, die gisteren insprak, sloot haar betoog daarom ook specifiek af met het verzoek aan de commissieleden om een reactie te eisen van wethouder Scharenborg. Helaas bleef het opnieuw stil. Na Janny zou jurist Kevin Wevers inspreken, helaas zat hij nog in een hoorzitting bij de gemeente Berkelland (ja, over de huishoudelijke verzorging), daarom nam Desiree Egberts het over. Ook zij vroeg ter plekke om een reactie van de wethouder. En weer bleef het stil, alleen Joke Huberts (PvdA) gaf aan dat ze later in de vergadering over hetzelfde een vraag zou stellen aan de wethouder. Desiree wilde hier op reageren, als inspreekster heeft ze het recht om te reageren, maar de voorzitter vond van niet, want het was geen vraag maar een opmerking. En daarmee was de kous afgedaan.

Opnieuw rijst bij ons de vraag waar in Berkellandse de democratie is gebleven, later in de vergadering reageerde wethouder Scharenborg op de insprekers, maar daar kunnen de insprekers niet meer op reageren. Weer zijn de burgers monddood gemaakt en wordt de democratie ondermijnd. De raad van Berkelland wil meer burgerparticipatie en binding met de burgers. ‘Practice what you preach’ is dan ook de enige uitspraak wat hier past! Geeft de burgers dan ook de kans om mee te praten en reageer op de insprekers en laat de insprekers ook daar op reageren!

Terug naar de vergadering, op 28 oktober heeft de voltallige raad ingestemd met het afschaffen van de lichte huishoudelijke verzorging. Iets waar wij volledig tegen zijn, wat volgens ons wettelijk ook niet mag. Hier hebben we de raad ook meerdere keren voor gewaarschuwd. Inmiddels zijn we een paar maanden en rechtszaken verder. Steeds meer gemeenten worden teruggefloten door rechters. Zo ook in Montferland. Helaas blijft wethouder Scharenborg volhouden dat het Berkellandse beleid anders is dan in Montferland en de uitspraak niet toepasbaar is op Berkelland en gooit de uitspraak zo aan de kant.

Maar.. er beginnen scheurtjes te komen in de eensgezindheid van de raad. PvdA vroeg zich af of het beleid van Berkelland wettelijk wel mag naar aanleiding van de uitspraak in Montferland en doet een beroep op de raad om het beleid bij te stellen. Ook GroenLinks begint haar vraagtekens te zetten bij de uitvoering van keukentafelgesprekken. Coalitiepartner D’66 moest schoorvoetend toegeven dat ze twijfelen over de juridische houdbaarheid van dit beleid, iets wat haar zichtbaar moeite kostte om uit te spreken. Zullen we deze wijziging in overtuiging maar ‘voortschrijdend inzicht’ noemen? We hopen dat deze trend zich voortzet en dat het beleid teruggedraaid gaat worden. We blijven in ieder geval net zolang actievoeren tot dat dit ook daadwerkelijk gebeurd. Onze standpunten worden langzamerhand overgenomen en we zijn benieuwd of straks de partijen dit ook gaan toegeven en zeggen ‘goh, jullie van de SP hadden toch gelijk’.