Achterkamertjes zijn niet altijd leuk!

4 maart 2015

Achterkamertjes zijn niet altijd leuk!

Ook achter de schermen gaat de strijd voor de thuiszorg gewoon door. Dinsdag 3 maart na afloop van de raadsvergadering werd Manon door een woeste wethouder Scharenborg aangesproken over het inspreken bij de gemeenteraad. De wethouder stoort  zich nogal aan het feit dat de SP de dames van de thuiszorg steunt en dat er telkens weer wordt ingesproken tijdens de raadsvergaderingen door de thuiszorgdames.

Ook betichtte hij ons  en de FNV ervan dat we allemaal leugens rond spreiden en daardoor voor onnodige onrust zorgen. Onze conclusie: mijnheer de wethouder raakt blijkbaar de regie een beetje kwijt over zijn handelen en moet dan buiten het zicht van de het aanwezig publiek zijn frustraties en woede uiten. Overigens beschuldigde hij de insprekers van leugenaars ook publiekelijk tijdens raadsvergadering, dit werd luid ontvangen met boegeroep.

Helaas mag een wethouder in zijn rol als bestuurder geen vragen stellen aan inspreker of een reactie geven, dit mogen alleen raadsleden. Wat wel mag is dat een raadslid de wethouder vraagt om reactie over het inspreken, maar de zittende raadsleden hebben of het lef niet om dit te doen of vinden de problemen in de thuiszorg niet interessant genoeg. Geen vragen en geen antwoorden van hun kant. Zelfs geen bedankje voor de geleverde informatie. Ook heeft deze wethouder en raad blijkbaar niet door dat spreekrecht in onze democratie het hoogste goed is dat er bestaat. Vrijheid van meningsuiting noemt men dat! De raad wil dichter bij de burger staan, ‘vernieuwend bestuur’, maar ze vergeten dat ze daar zelf ook een rol in hebben. Ze geven burgers geen kans om een onderwerp aan de kaak te stellen in de raadsvergadering als het niet op de agenda staat. En als het wel op de agenda staat wordt er niet naar de insprekers geluisterd, de raadsleden zijn dan alleen maar druk op hun mobiel/tablet. Die insprekers zijn alleen maar lastig, waarom zou je ook naar de burgers luisteren.

De thuiszorgdames en de SP moeten wel via deze vergaderingen om aandacht vragen omdat ze anders helemaal niet worden gehoord. En leugens vertellen doen we al helemaal niet! Wij op onze beurt vragen ons af wie er liegt. Zelfs na het overhandigen van het Zwartboek, met 130 verhalen over de misstanden in Berkelland over de keukentafgesprekken blijft de wethouder ontkennen dat er grote problemen zijn. Ondertussen is door de vele acties van Wij zijn de thuiszorg Achterhoek en de SP de boel in het gemeentehuis wakker geschud. Diverse politiek partijen gaan zich nu ook roeren. En dat alles dankzij het recht op vrijheid van meningsuiting!!!!!

Luister hier naar het interview met wethouder Scharenborg op BerkellandFM na afloop van de raadsvergadering en oordeel zelf!