6 april: referendum associatieverdrag Oekraïne

12 februari 2016

6 april: referendum associatieverdrag Oekraïne

Foto: SP Berkelland

Afgelopen maand zijn op diverse plaatsen in het land SP bijeenkomsten gehouden over het aanstaande referendum over het associatieverdrag van de Europese Unie met Oekraïne. Op 30 januari stond er een bijeenkomst in Nijmegen op het programma. Ook SP Berkelland was aanwezig. Joop Voortman doet verslag: een leerzame bijeenkomst.

Na een korte introductie werd het woord gegeven aan Erik Meijer (SP bestuurslid en lid Eerste kamer). Erik stelde dat mensen in nood geholpen moeten worden en dat iedereen recht heeft op een menswaardig bestaan. Maar ook dat het associatieverdrag met Oekraïne daar bepaald niet het juiste middel voor is.

Er zijn meerdere associatieverdragen gesloten met landen en als het door de gehele bevolking van een land als een zegen beschouwd wordt is er uiteraard niets mis mee. Met dit verdrag ligt het heel anders. De bevolking van Oekraïne is verdeeld over de koers die het land moet varen. Dit associatieverdrag was aanleiding voor de slepende burgeroorlog in het oosten van het land. In dit conflict zijn al duizenden doden te betreuren en bijna een miljoen mensen zijn op de vlucht.

Volgens de Verenigde Naties zijn zo'n 900.000 Oekraïners naar Rusland gevlucht. Stichting Vluchteling heeft het over 639.476 mensen die naar buurlanden gevlucht zijn, maar spreekt over 978.482 ontheemden. Dat de Oekraïnse vluchtelingen over het algemeen niet genoemd worden in de krantenkoppeen heeft waarschijnlijk te maken met de richting waarin zij vluchtten. Zij veroorzaken voor de landen van de EU geen vluchtelingenprobleem.

Wel is Oekraïne veel in het nieuws over andere onderwerpen. En dat is meestal geen goed teken. Over de MH17 worden tegenstrijdige verklaringen afgegeven. Geroofde kunst uit het Westfries Museum in Hoorn blijkt in handen van een Oekraïnse militie. En een chronisch probleem in Oekraïne is de welig tierende corruptie. Onlangs is Aivaras Abromavičius (minister voor econimische zaken) opgestapt met de verklaring: "Ik heb geen zin om als dekmantel voor corruptie te fungeren".

Ondanks alle problemen in Oekraïne, is het associatieverdrag per 1 januari 2016 deels al in werking getreden. Maar wie heeft er eigenlijk belang bij? De gewone Oekraïense bevolking? Waarschijnlijk niet. Hem en haar staan waarschijnlijk toestanden te wachten die we ook van Griekenland kennen: bezuinigingen, oplopende werkloosheid en beleid wat door de EU wordt opgelegd. Hebben wij er met zijn allen belang bij? Waarschijnlijk ook niet. Duidelijk is dat er veel geld naar toe moet. Wie zal dat betalen? Precies, dat kan er ook nog wel bij.

De dag van het referendum wordt een mooie dag. We worden met zijn allen weer in eens staat gesteld om te laten zien hoe we over bepaalde zaken denken. Dus geef je mening bij het referendum op 6 april.