Geen steun van raad

19 september 2013

Geen steun van raad

Het begint zo langzamerhand helaas heel normaal te worden dat er actievoerende thuiszorgmedewerkers op de publieke tribune zitten bij de gemeente Berkelland. Zo ook weer afgelopen dinsdag bij de raadsvergadering. Deze avond zou een positieve avond kunnen worden doordat Jan Zappeij van PvdA samen met GroenLinks en GemeenteBelangen een amendement indienen waarmee de thuiszorgmedewerkers en cliënten gered kunnen worden in 2014.

Maar het zou de rechtse coalitie weer eens niet zijn die roet in het eten gooien en hun verantwoordelijk ontlopen. Terwijl de gemeente nu en in de toekomst steeds meer verantwoordelijk zijn en worden voor de thuiszorg als gemeentelijke taak, blijft wethouder Scharenborg volhouden dat ‘we niet op de stoel van de werkgever gaan zitten’. Ook de andere coalitiepartijen VVD en D66 schuiven het af met termen als ‘schijnzekerheid’ en ‘arbeidsvoorwaarden is taak van CAO-partijen’.

Terwijl dezelfde dag bekend is gemaakt dat de bezuiniging van 89 miljoen euro voor nieuwe cliënten ook van tafel is en nu duidelijk is dat er voor 2014 echt helemaal niks veranderd. Het zijn de gemeenten die voor 2014 de rust kunnen geven aan thuiszorgmedewerkers en cliënten, het geld is er en het werk ook. Een jaar respijt is in deze tijd van hoge werkloosheid heel veel om naar een andere baan uit te kijken en af te wachten wat nou daadwerkelijk de bezuinigingen gaan worden.

Maar helaas eindigde de avond in een mineur: het amendement werd niet aangenomen, wethouder Scharenborg en coalitiepartijen blijven bij hun kille houding en willen niet het Doetinchemse model volgen. De thuiszorgmedewerkers zijn net zoals wij erg teleurgesteld in deze uitkomst, maar het sterkt de medewerkers alleen nog maar meer in hun strijd tegen de afbraak van de thuiszorg en zullen doorgaan met acties. SP Berkelland blijft de thuiszorgmedewerkers steunen de strijd!