Waar een wil is, is een weg!

27 augustus 2013

Waar een wil is, is een weg!

Maandag 26 augustus hebben de dames van Sensire thuiszorg een gesprek gehad met staatssecretaris Van Rijn. Doel van dit gesprek is dat de ontslagaanvraag van tafel gaat. Hiervoor kwam de staatssecretaris en de top van het ministerie naar Varsseveld. Hier is gesproken met alle instanties die verantwoordelijk zijn voor de ontstane situatie. Om duidelijk te maken dat de thuiszorgmedewerkers van Sensire en FNV Abvakabo dit ontslag niet pikken hebben ze een protestmanifestatie georganiseerd voor het hoofdkantoor van Sensire in Varsseveld.

Vanuit het hele land kwamen thuiszorgmedewerkers van andere organisaties naar Varsseveld om ook hun angsten en ongenoegen kenbaar te maken. Het werd uiteindelijk een lange slopende dag met een teleurstellend resultaat. Gebleken is dat zowel de landelijke als lokale politiek niet bij machte is om deze patstelling te doorbreken. Politieke onwil vooral vanuit Berkelland maakt de zaak extra en onnodig ingewikkeld. Wethouder Scharenborg heeft de sleutel tot de oplossing in handen maar weigert deze te gebruiken. Daar waar de staatsecretaris naar de wethouders verwijst verschuilt onze wethouder zich achter termen als toekomstvisie en zorg op lange termijn. Dat daarbij aan de belangen van de thuiszorg in de Achterhoek en dus ook in Berkelland voorbij wordt gegaan kan onze wethouder Scharenborg blijkbaar niets schelen. Teleurstellend was ook de ondersteuning vanuit de politiek uit Berkelland. Naast natuurlijk de SP waren PvdA en het CDA als enigen aanwezig bij dit protest. Namens de PvdA nam Jan Zappij het woord en maakte hij duidelijk achter de moties van Aalten en Doetinchem te staan.

Jan zal deze motie ook in de gemeenteraad van Berkelland in stemming brengen om daarmee de thuiszorg in Berkelland te ondersteunen. In tegensteling tot Jan Zappij wou Jaap Jonk, fractieleider CDA Berkelland, geen toezeggingen doen en ondersteunt hij zijn wethouder met alle gevolgen van dien. Zoals het er nu uitziet zullen de dames nog tot begin december in onzekerheid zitten als het aan wethouder Scharenborg maar ook de CDA fractie in Berkelland ligt. Daar waar een wil is, is een weg. Maar helaas, in Berkelland is die wil er voorlopig nog niet!