PVDA Lochem – de sociale keuze?

10 maart 2022

PVDA Lochem – de sociale keuze?

In aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen van 16 maart willen wij de komende weken onze SP visie geven op de verkiezingsprogramma's van verschillende partijen die wél meedoen. Het zou te simpel zijn om elk programma af te vallen omdat het niet óns programma is: laten we gewoon kijken naar wat ons opvalt, wat we een goed, bijzonder of creatief idee vinden en of er iets instaat dat ons tegen de haren strijkt. Deze keer is het de beurt aan de Lochemse PVDA!

Verrassend

Er is al veel gezegd en geschreven over de participatiewet. Misschien herinnert u zich nog de vrouw die een tas boodschappen van haar moeder niet had aangegeven bij de instanties en vervolgens voor duizenden euro's gekort werd? Als het aan de PVDA ligt moet er veel soepeler met deze regels kunnen worden omgegaan. Sterker nog, de PVDA stelt voor in individuele gevallen de regels tijdelijk op te schorten. Maatwerk voor mensen juichen we uiteraard van harte toe, maar hoe voorkom je dat dit een oerwoud aan administratie oplevert?

Geweldig

Bouwen, bouwen, bouwen. Het kan weleens een heel belangrijk thema worden deze verkiezingen. Er is een gigantische woningnood in heel Nederland, en de gemeente Lochem is daarop geen uitzondering. Net zoals GroenLinks wil ook de PVDA een zelfbewoningsplicht invoeren. Iets wat (de meeste) SP'ers van harte zullen toejuichen. Ook staat de PVDA ervoor alleen een vergunning af te geven aan projectontwikkelaars wanneer aan sociale eisen wordt voldaan. Ook staat de PVDA ervoor dat nieuwe panden niet alleen voor de upper-class beschikbaar zijn. Juist onder mensen met lagere inkomens is de woningnood het grootst.

Minder

Wat betreft de Lochemse PVDA mogen individuele boerenbedrijven nog wel groeien, zolang de totale veestapel in de gemeente maar gelijk blijft. Een gemiste kans, voor zowel de partij als voor de boeren zelf. Op dit moment hebben we een systeem waarin boerenbedrijven elkaar uit de markt  drukken, en doorgaan met dit beleid heeft tot gevolg dat er steeds minder kleine boerderijen zijn (en maar een paar grote). De gevolgen hiervan? Leegstand en verloedering op het platteland, en steeds  meer kleine boeren die met de handen in het haar zitten. We moeten niet gaan voor groei, we moeten gaan voor een landbouwsector met een eerlijk economisch systeem!