Gemeentebelangen Lochem – altijd dichtbij?

5 maart 2022

Gemeentebelangen Lochem – altijd dichtbij?

In aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen van 16 maart willen wij de komende weken onze SP visie geven op de verkiezingsprogramma's van verschillende partijen die wél meedoen. Het zou te simpel zijn om elk programma af te vallen omdat het niet óns programma is: laten we gewoon kijken naar wat ons opvalt, wat we een goed, bijzonder of creatief idee vinden en of er iets instaat dat ons tegen de haren strijkt. Deze keer de grootste partij in Lochem, Gemeentebelangen.

Verrassend

Op de eerste pagina van je verkiezingsprogramma noemen dat je de afgelopen 4 jaar niet al je doelen hebt gehaald is verrassend. En het toont van lef dat je daar dan een toelichting op geeft in je verkiezingsprogramma. De uitwerking had misschien wat beter gekund. In de toelichting bij de niet gehaalde doelen staat meestal dat ze er nog mee bezig zijn of dat het niet halen er van aan een ander ligt.

Geweldig

Het centrale thema van Gemeentebelangen Lochem is ‘Onze buurt’. We zouden het als SP bedacht kunnen hebben (zie https://www.sp.nl/debuurtisvanons). Onder dit centrale thema werken ze 5 thema’s verder uit. Een van die thema’s is ‘wonen’, ook voor de SP een super belangrijk thema. Als we daar dan ook nog lezen dat het aantal sociale huurwoningen moet groeien, het wooncomfort van diezelfde woningen verbeterd moet worden en de woonlasten (het liefst) naar beneden moeten dan gaat ons SP hart sneller kloppen!

Minder

Het programma staat bol van neoliberale denkbeelden en voorstellen. Volgens Gemeentebelangen zijn ondernemers en ondernemende burgers van cruciaal belang om de Lochemse voorzieningen in stand te houden. De ervaring elders in het land is dat de neoliberale marktwerking geen basis is voor voorzieningen die van groot belang zijn voor de inwoners van Lochem. Als het echt belangrijk is zal de gemeente er zelf voor moeten zorgen en het niet overlaten aan de markt