GroenLinks Lochem – een goed alternatief?

24 februari 2022

GroenLinks Lochem – een goed alternatief?

In aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen van 16 maart willen wij de komende weken onze SP-visie geven op de verkiezingsprogramma's van verschillende partijen die wél aan de verkiezingen meedoen. Het zou te simpel zijn om elk programma af te vallen omdat het niet óns programma is: laten we gewoon kijken naar wat ons opvalt, wat we een goed, bijzonder of creatief idee vinden en of er iets instaat dat ons tegen de haren strijkt. We gaan verder met het programma van GroenLinks Lochem.

Verrassend

Het is gedurfd hoor, in het verkiezingsprogramma zetten dat er in Lochem ruimte is voor windmolens en zonnevelden. Zeker met het oog op de massale protesten in de afgelopen jaren hiertegen, bijvoorbeeld in Exel, Eefde en Laren. GroenLinks Lochem wil echter iets bijzonders met deze energieopwekkers doen: voor 51%  moeten ze lokaal eigendom zijn (en dus niet het eigendom van grote energiereuzen). Wanneer de lokale gemeenschap het geld niet bijeen kan krijgen zal de gemeente bijspringen. Zullen lokale miljonairs privéwindmolens krijgen (zonder zich iets aan te trekken van de minder bedeelde buren), of zullen communities samen van hun windmolens profiteren?

Geweldig

GroenLinks is natuurlijk een ontzettend groene partij. Wat fijn is, is dat het groene een overkoepelende visie heeft: wanneer wij meer bomen planten in een stad als Lochem, neemt de temperatuur in de hele stad af. Koelkasten en airco's hoeven minder lang te pruttelen, het energieverbruik neemt af, de stad zelf wordt aangenamer en groener, enzovoort, enzovoort. We leven in een tijd met veel klimaatproblemen, en anders dan velen heeft GroenLinks wel een overkoepelende oplossing voor dit probleem, niet alleen incidentele initiatieven.

Minder

GroenLinks heeft “eerlijker kansen voor iedereen” als één van de speerpunten in het programma genoteerd staan. Wat volgt is een programma met punten als 'roken de wereld uit'. 'meer bewegen en gezonder eten' en 'begeleiding voor schooluitvallers'. Allemaal nobele punten, dat zeker. Maar wat mogen de minst welgestelden in de gemeente werkelijk verwachten? GroenLinks maakt “eerlijker kansen voor iedereen” helaas (in ons inzien) maar weinig concreet.