CDA Berkelland – dichtbij en sociaal?

22 februari 2022

CDA Berkelland – dichtbij en sociaal?

In aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen van 16 maart willen wij de komende weken onze SP visie geven op de verkiezingsprogramma's van verschillende partijen die wél meedoen. Het zou te simpel zijn om elk programma af te vallen omdat het niet óns programma is: laten we gewoon kijken naar wat ons opvalt, wat we een goed, bijzonder of creatief idee vinden en of er iets instaat dat ons tegen de haren strijkt. De eerste keer de grootste partij in Berkelland, het CDA.

Verrassend

Het CDA is een van de weinige partijen die zich uitspreekt tegen de komst van de Noordtak in het verkiezingsprogramma. Goed om te zien, aangezien dit momenteel een erg belangrijk thema is waar het overgrote deel van, zo niet de hele, Achterhoek tegen is.

Geweldig

Een van de speerpunten van CDA Berkelland is ‘’bouwen in al onze kernen’’. Goed idee, zeggen wij. Het is algemeen bekend dat er in Berkelland een tekort is aan woningen, vooral ook voor starters. Het is goed dat het CDA gericht betaalbare woningen wil gaan bouwen. Wat helemaal goed is van het CDA is de zelfbewoningsplicht voor nieuwbouwwoningen, zodat we geen woningen in handen krijgen van huisjesmelker die torenhoge huurprijzen vragen aan starters, het zou zomaar een SP standpunt kunnen zijn!

Minder

Ook het CDA kan niet eromheen om het te hebben over het klimaat. Het CDA noemt een aantal logische punten, zoals het bevorderen van circulair gebruik van restafval, meer laadpalen voor elektrisch rijden etc. Het CDA programma gaat er alleen wel vanuit dat dit soort klimaat-reddende alternatieven aan de kant van de inwoner worden gezocht. Alternatieven om ons klimaat leefbaar te houden worden niet gezocht bij grote bedrijven, waardoor volgens dit programma de energietransitie vooral door de inwoner moet worden gedragen. Wij zeggen juist: pak eerst de grote vervuilers aan!