Reactie huurders op ProWonen

15 juni 2020

Reactie huurders op ProWonen

Vrijdag 12 juni stond in de krant een stuk over de petitie die huurders tegen ProWonen zijn gestart. ProWonen heeft van de journalist terecht de kans gekregen om in dat zelfde stuk te reageren. Hun reactie bevat echter meerdere onjuistheden en is ook nog eens verdraaid.

Uitstel of afstel?

Heleen Weerkamp (woordvoerster ProWonen): “Een uitgestelde huurverhoging is voor hen helemaal geen oplossing. Uitstel lijkt wel heel sympathiek, maar lost in feite niets op.”

We zijn het met mevrouw Weerkamp eens dat uitstel geen oplossing is. De huurders vragen dan ook niet om uitstel, maar om afstel van de huurverhoging. Verder is het zo dat het bestuur van ProWonen in de pas gepubliceerde jaarrekening over 2019 nog aangeeft: “Betaalbaar wonen is essentieel voor onze huurders en daarmee ons belangrijkste speerpunt.”. Als dat werkelijk zo is, waarom dan niet afzien van een huurverhoging die je als coöperatie niet nodig hebt?

Winst of resultaat?

”Meneer Nijhof zegt dat wij 10 miljoen winst maken, maar een wooncorporatie is een non-profitorganisatie en die maken helemaal geen winst”, reageert ProWonen-woordvoerster Heleen Weerkamp.

Hier verbergt ProWonen zich achter technische termen. Heel formeel maakt de corporatie geen winst, maar boeken ze ’resultaat’. Dat ’resultaat’ van de afgelopen jaren ligt ruim boven de € 10 miljoen per jaar. In de begin juni gepubliceerde jaarrekening over 2019 gaat het zelfs om € 17,5 miljoen. Dat is geld wat ze dus overhouden. Of je het dan winst wil noemen of je verschuilt achter een technische term, absurd is het hoe dan ook. O.a. in haar ondernemingsplan zegt ProWonen zelf “Om onze huren betaalbaar te houden kiezen we ervoor om onze huren niet meer dan nodig te verhogen.” Gezien de winsten van de afgelopen jaren is de huurverhoging absoluut niet nodig.

Nodig voor onderhoud

Mevrouw Weerkamp geeft aan dat ProWonen dit jaar zo’n € 20 miljoen aan onderhoud wil uitgeven. Het is trouwens zo dat ProWonen de laatste jaren zelden tot nooit de door hun begrote uitgaven aan onderhoud en renovatie waarmaakt. In 2019 gaven ze circa € 7 miljoen minder uit dan begroot. Dat geld kunnen ze heel goed in 2020 gebruiken, een huurverhoging die ongeveer € 800 duizend oplevert is dan helemaal niet nodig. Ook krijgen we veel signalen dat ProWonen helemaal niet zo netjes met het onderhoud omgaat. Hieronder een greep van de reacties op een Facebook bericht over de petitie:

‘’Ondanks die winst zijn er nog steeds woningen die achterstallig onderhoud hebben dus blijkbaar is het hard nodig. Maar goed er is wel veel meer mis bij ProWonen of wel Proleugen.’’

‘’Nee heeft de top van ProWonen nodig. Miljoenenwinsten en dan nog eens huur verhoging durven te vragen. Schaam je in deze tijd!’’

‘’Zo. Veel mensen die klagen over ProWonen, dat de huur elke keer hoger wordt en heel erg veel achterstallig onderhoud. Nou ProWonen ik zou als ik jullie was de ogen uit de kop schamen, en maar eens geen huurverhoging incasseren en maar eens aan het werk gaan met de onderhoud ervan!’’

‘’Wij krijgen ook huurverhoging. Schandalig. Onze woning heeft zo veel achterstallig onderhoud. Moet echt zo veel aan gebeuren. En ze doen er niks aan. En maar blijven betalen heb zo vaak gebeld voor probleem. Nee, ProWonen is niet goed bezig.’’

En zo kunnen we nog een paar pagina’s volplakken met soortgelijke reacties. Het lijkt ons zeer verstandig als ProWonen eens stopt met hun mooie praatjes en daadwerkelijk wat gaat doen aan de klachten van huurders.

Petitie van huurders, door huurders

ProWonen claimt dat deze petitie is gestart door de SP, en niet door huurders. Dit willen mij met klem ontkrachten. Dit is een actie van huurders die worden ondersteund door de SP. De naam onder de petitie is ook van een huurder en de petitie zal ook worden aangeboden door huurders.