Huurders tekenen petitie tegen verhoging ProWonen: ‘Het is ongepast en neigt naar zelfverrijking’

13 juni 2020

Huurders van ProWonen zijn een petitie begonnen waarmee de wooncorporatie wordt opgeroepen de huren per 1 juli niet te verhogen. De huurders komen uit de gemeentes Berkelland, Bronckhorst en Oost Gelre, het werkgebied van ProWonen. De Berkellandse fractie van de SP ondersteunt de actie. De petitie is inmiddels bijna 250 keer ondertekend.

De huurders en de SP vinden het onacceptabel en ongepast dat ProWonen de huren verhoogt, terwijl veel mensen het vanwege de coronacrisis financieel zwaar hebben. Bovendien heeft ProWonen de extra inkomsten uit de verhoging helemaal niet nodig, zeggen zij.

,,Dit neigt naar zelfverrijking’’, vindt Marc Brand uit Borculo, die de petitie ondertekende. Hij gaat met ingang van 1 juli per maand rond de 25 euro meer huur betalen aan ProWonen. Dat is een verhoging van 2,6 procent zoals ProWonen als maximum stijging heeft aangekondigd, onder andere op haar website.

Verhoging ‘is ongepast’

,,Wat dat betreft houdt ProWonen zich aan haar woord’’, zegt Brand. ,,Maar ik vind het ongepast dat de huur omhoog gaat in een tijd dat veel mensen het vanwege de coronacrisis zwaar hebben. Bovendien gaat het ProWonen voor de wind en hebben ze al dat extra geld helemaal niet nodig. ProWonen moet gewoon coulant zijn. Iedereen doet vanwege corona water bij de wijn. Dan moet ProWonen dat ook doen, vind ik.’’

ProWonen zegt de extra huurinkomsten nodig te hebben voor het plegen van groot onderhoud en het verduurzamen van haar woningen. Brand zet daar zijn vraagtekens bij: ,,Ik zit nu drie jaar in mijn huidige woning en in die tijd is er geen groot onderhoud geweest. Toch is mijn huur drie jaar achter elkaar gestegen. Dat snap ik niet.’’

,,Wij vinden het absurd dat de huren elk jaar weer fors verhoogd worden’’, zegt Jelle Nijhof van SP Berkelland. ,,Zeker nu, in een tijd die financieel lastig is voor veel huurders, doet dat extra zeer. De huurders startten de petitie en die ondersteunen wij graag. Sinds 2016 maakt ProWonen gemiddeld per jaar 10 miljoen euro winst, terwijl de huurverhoging ze - slechts - 800.000 euro oplevert. Het is dus compleet onnodig om de huren te verhogen. Zelfs bij een verlaging van de huur met 5 procent kan ProWonen nog winst maken.’’