SP Berkelland succesvol op Eibergse Koningsmarkt

2 mei 2018

SP Berkelland succesvol op Eibergse Koningsmarkt

Foto: Hetty Voortman

Bijna traditioneel stond SP Berkelland ook in 2018 weer met een informatiekraam op de jaarlijkse Koningsmarkt in Eibergen. Er was informatie over een aantal zaken in onze samenleving die nodig aan verbetering toe zijn. Folders over het Nationaal Zorgfonds voor de aanwezigen die dit nog niet kenden, gegevens over het wachtgebied, dat boven de Achterhoek dreigt te komen, van vliegveld Lelystad en uiteraard ballonnen voor de jeugdigen.

Naast deze zaken was er gekozen voor twee hoofdthema’s.

Het eerste hoofdthema was de mega‑mestvergister die in Oost-Gelre op de grens van Groenlo en Eibergen dreigt te komen. Een gigantische overlast veroorzaker, die de leefbaarheid in de Achterhoek net als de in de toekomst

boven ons hoofd wachtende vliegtuigen enorm zal verslechteren. Meer dan tweehonderd vrachtwagenritten naar en van de mega-mestvergister ontnemen mensen de lust om eens ontspannen te gaan wandelen of fietsen in de omgeving. Meer dan genoeg reden voor toeristen om te zien naar een ander gebied voor je weekend-verblijf of vakantie. En dan is een megavergister ook nog een de aanleiding voor het bouwen van nog meer megastallen en industriële landbouw. Een banenkiller bij uitstek in de recreatieve sector die uiteraard daardoor ook zijn uitwerking zal hebben naar andere bedrijfstakken. Bij veel aanwezigen werd de actie met sympathie ontvangen en zij tekenden met graagte de protestlijsten.

Het tweede hoofdthema was het initiatief van de SP fractie in de Provinciale Staten in Gelderland. Een onlangs gelanceerd plan om in Gelderland buiten de spitsuren gratis gebruik te mogen maken werd ook door veel van de aanwezigen als een goed plan begroet en daarom werden om het initiatief te ondersteunen een groot aantal handtekeningen gezet.

Zie ook: Vrij reizen buiten de spits

Het is altijd fijn op een dag zoveel mensen te ontmoeten, waar je goede gesprekken mee hebt . En ook nog eens kunt uitleggen wat onze politieke keuzes zijn en waarom we die maken.

Nadat de kraam was opgeruimd is er onder het genot van een hapje en drankje nog wat nagepraat.

Een zeer succesvolle dag, leuk dat je ook even aan de kraam kwam kijken.

Volgend jaar staan we er weer, help ook eens mee. HELP MEE