SP Berkelland vreest tekort betaalbare woningen

7 december 2016

SP Berkelland vreest tekort betaalbare woningen

SP Berkelland maakt zich zorgen om het aantal betaalbare huurwoningen in de gemeente. Bestuurslid Pamela Feikema van SP Berkelland zal vanavond inspreken bij de commissie Bestuur en Ruimte.

Het aantal sociale huurwoningen neemt geleidelijk af in Berkelland. Door huurverhoging, verkoop en herstructurering (sloop en nieuwbouw) blijven er steeds minder betaalbare huurwoningen over. Sinds 2015 moeten woningcorporaties 'passend toewijzen', oftewel: mensen met een laag inkomen mogen alleen gehuisvest worden in een goedkope woning. Voor woningzoekenden met een laag inkomen betekent dat, dat de wachttijden fors kunnen oplopen.

Voor veel gemeentes is dat een reden om in te grijpen. Met woningcorporaties worden afspraken gemaakt om het tekort tegen te gaan. In Amsterdam bijvoorbeeld worden vrijwel alle huren verlaagd. In veel andere gemeentes worden de huren verlaagd zodra de woning beschikbaar komt. Ook zijn er woningcorporaties waar mensen met een laag inkomen ook mogen reageren op duurdere woningen. Zodra de woning wordt toegewezen wordt de huur alsnog verlaagd. In Berkelland is er nog geen oplossing voor het tekort aan goedkope huurwoningen.

Vanavond vergadert de commissie Bestuur en Ruimte over de Lokale Woonagenda 2016-2020. De woonagenda heeft als titel Goed en Betaalbaar Wonen in het Groen. Goed wonen in het groen is het inderdaad op de meeste plekken in Berkelland. Echter de betaalbaarheid staat onder druk. Voor steeds meer mensen wordt dat goede wonen onbereikbaar. Pamela Feikema zal de zorgen van SP Berkelland aan de commissie kenbaar maken.

Ook maakt SP Berkelland zich zorgen dat er sociale huurwoningen naar statushouders gaan. Woningcorporatie ProWonen zou woning opkopen om statushouders te huisvesten, maar in de Lokale Woonagenda worden vluchtelingen genoemd als oorzaak voor het tekort aan goedkope woningen. De SP vindt het belangrijk dat vluchtelingen goede huisvesting krijgen, maar dat moet niet ten koste gaan van het woningaanbod voor mensen met een laag inkomen. Als vluchtelingen in sociale huurwoningen worden geplaatst, zet dat mensen tegen elkaar op. Dat is funest voor het draagvlak voor opvang van vluchtelingen.