Gemeente verliest rechtszaak megastal Beltrum

7 november 2016

Gemeente verliest rechtszaak megastal Beltrum

Foto: SP Berkelland

In een rechtszaak over een geplande megastal in Beltrum deed het gemeentebestuur zijn best de zaak te verliezen. En dat is ze gelukt. Daarmee maken ze de weg vrij om de varkenshouder alsnog een vergunning te geven. En de gemeenteraad, die zich uitsprak tegen de megastal, wordt in zijn hemd gezet.

Rondom de Grolseweg in Voor-Beltrum is het al enkele jaren onrustig. Een eigenaar van een varkensstal en de omwonenden van de stal staan lijnrecht tegenover elkaar. Reden daarvoor is het plan van de varkenshouder om een megastal te bouwen voor 5900 varkens. De geplande stal aan de Grolseweg 19 komt dicht op een aantal woningen te staan. Omwonenden maken zich ernstig zorgen over de overlast die hen te wachten staat.

In 2014 verleende wethouder Leo Scharenborg (CDA, zelf ook varkenshouder) een vergunning voor de bouw van de megastal. Hij volgde daarbij echter niet de juiste procedure. Toen dat in 2015 aan het licht kwam, stapte de wethouder op. De plaats van Scharenborg, werd overgenomen door Marijke van Haaren (eveneens CDA).

Van Haaren hoopte de vergunning alsnog rond te krijgen door wel de juiste procedures te doorlopen. Onderdeel daarvan was dat op 19 mei 2015 de gemeenteraad om een 'verklaring van geen bedenkingen' werd gevraagd. Echter, de gemeenteraad weigerde vrijwel unaniem. Redenen voor de weigering: slechte ruimtelijke ordening, zorgen van omwonenden en milieuaspecten.

Gevolg: de verstrekte vergunning werd vernietigd door de rechter. De rechter eiste wel van gemeente Berkelland om de weigering beter te onderbouwen. Die onderbouwing moest gegeven worden in een rechtszitting op 5 september 2016 te Arnhem.

Het gemeentebestuur leek weinig zin te hebben om de zaak te winnen. Burgemeester Joost van Oostrum (VVD) beweerde tijdens de rechtszitting dat er geen problemen waren op het gebied van ruimtelijke ordening, gezondheid en milieu. Voor de vorm toverde hij één heel zwak argument uit de hoge hoed: er zouden mogelijk enkele beschermde diersoorten verblijven op het huidige terrein en dat zou nog verder onderzocht moeten worden.

De argumentatie van de burgemeester leek in de verste verte niet op die van de gemeenteraad. De zorgen van de buurtbewoners werden in de wind geslagen door Van Oostrum. Een onderzoek dat de buurtbewoners hadden laten doen, werd aan de kant geschoven. Die punten waren al afgewogen tijdens het verstrekken van de vergunning, aldus de VVD-burgemeester.

Het was dan ook geen grote verrassing dat de rechtbank geen genoegen nam met de zwakke onderbouwing van Van Oostrum. In de uitspraak van de rechter op 25 oktober 2016 werd het besluit van de gemeenteraad om de 'verklaring van geen bedenkingen' te weigeren vernietigd.

Afgelopen woensdag gaf de burgemeester aan voorbereidingen te treffen voor een hoger beroep. Daarmee lijkt het erop dat het gemeentebestuur wederom geen keuzes durft te maken en die taak over te laten aan de rechter. De kans is klein dat de gemeente een hoger beroep zal winnen, aangezien steekhoudende argumenten door de burgemeester zelf onderuit zijn gehaald.

Het gemeentebestuur stuurt aan op een zaak met vele verliezers. Een van de verliezers is sowieso de gemeenteraad die ontzettend in zijn hemd is gezet door de burgemeester die hun argumenten volledig heeft genegeerd. De omwonenden én de varkenshouder zullen nog langer in onzekerheid verkeren.