Gemeente Berkelland helpt minima van regen in de drup

22 november 2016

Gemeente Berkelland helpt minima van regen in de drup

Foto: Pete

Vanaf 1 januari 2017 wil de gemeente Berkelland voor mensen met een laag inkomen en hoge zorgkosten het eigen risico van hun zorgverzekering vergoeden. Het klinkt als een sympathiek maatregel, maar in de praktijk zullen veel mensen erop achteruitgaan.

De tegemoetkoming krijgen mensen alleen als ze gebruik maken het duurste pakket van Menzis. De gemeente is met Menzis een collectieve zorgverzekering overeengekomen die beschikbaar is voor inwoners van Berkelland met een laag inkomen. Door de tegemoetkoming voor het eigen risico onderdeel te maken van de collectieve zorgverzekering hoop de gemeente te besparen op administratiekosten.

Voorheen konden chronisch zieken en ouderen ondersteuning krijgen via de Wet Chronisch Zieken en Gehandicapten en Compensatie Eigen Risico. Ook konden minima aanspraak maken op bijzondere bijstand voor de eigen bijdrage CAK. Mensen konden zelf een zorgverzekeraar en pakket te kiezen.

Vanaf 1 januari 2017 kunnen minima alleen nog hun eigen risico vergoed krijgen als ze de duurste zorgverzekering van Menzis nemen. Momenteel zijn de kosten van dat pakket € 134,80 per maand. De premie vanaf 1 januari 2017 is nog niet bekend, maar zullen naar verwachting stijgen. De SP verwacht dat de premie voor veel minima niet op te brengen is. Als de gemeente de regeling niet aanpast zal deze groep mensen dus zelf het eigen risico a € 385,- per jaar moeten neertellen.

Betsie Wijna heeft 2 november namens de SP de gemeenteraadsleden toegesproken tijdens een commissievergadering. De SP Berkelland heeft een brandbrief gestuurd.

Klik hier om de brief te lezen (pdf).

Update: De premie van Menzis GarantVerzorgd 3 is inmiddels bekend: €160,49 per maand.