Oproep SP Berkelland: Meld foute indicaties thuiszorg

3 augustus 2016

Oproep SP Berkelland: Meld foute indicaties thuiszorg

In Berkelland krijgen cliënten die huishoudelijk hulp ontvangen een nieuwe indicatie. We horen dat dat niet altijd goed gaat: in de indicatie staan vaak geen uren vermeld. Ook krijgen veel mensen fors minder uren hulp dan voorheen. SP Berkelland roept iedereen waarbij dat het geval is, dat aan ons te melden.

Op 18 mei 2016 heeft de Centrale Raad van Beroep belangrijke uitspraken gedaan over de huishoudelijke verzorging binnen de WMO. De Centrale Raad heeft geoordeeld dat de huishoudelijke verzorging binnen de WMO valt. Dit betekent dat een gemeente dit niet mag afschaffen en een maatwerkvoorziening moet toekennen.

Ook is er geoordeeld dat er goed en gedegen onderzoek gedaan moet worden. En dat er niet geïndiceerd mag worden op ‘schoon en leefbaar huis’ (het zogenoemde resultaatgericht indiceren), maar dat er in de beschikking moet staan hoeveel tijd er nodig is om een huis schoon te maken, met andere woorden: hoeveel uur zorg de cliënt krijgt.

Dit zijn hele belangrijke uitspraken voor de cliënten die huishoudelijke verzorging krijgen. In Berkelland is er de afgelopen tijd al veel te doen geweest hierover. Gelukkig heeft de gemeente nu toch weer huishoudelijke verzorging in de WMO.

Nu is de gemeente bezig met overstappen naar een ander systeem, namelijk Ondersteuning Thuis. In eerste instantie leek het de goede kant op te gaan. Maar helaas bereiken ons steeds meer signalen dat het toch nog steeds niet goed gaat. In de beschikkingen voor cliënten die Ondersteuning Thuis krijgen blijken namelijk geen uren te staan, maar zogenaamde pakketten (bijvoorbeeld: pakket B, 44 eenheden). Dit mag niet, een cliënt moet weten hoeveel uur zorg hij of zij ontvangt.

Ook horen we dat veel clienten, nadat de nieuwe beschikking is ingegaan, veel minder zorg krijgen dan voorheen. We krijgen signalen dat de meeste cliënten niet meer dan 2 uur krijgen, dit is vaak minder dan voorheen. Maar dan is het al te laat om bezwaar te maken.

Wij willen daar wat aan doen en gaan binnenkort in gesprek met de gemeente. Daarom doen wij bij deze de volgende oproep:

Oproep
Heeft u een beschikking ontvangen voor Ondersteuning Thuis waarin geen uren staan, of kent u mensen waar dit is gebeurd? Heeft u uren zorg verloren met Ondersteuning Thuis, of kent u mensen waar dit is gebeurd? Meld dit ons via berkelland@sp.nl

Wij nemen deze signalen (anoniem) mee in het gesprek met de gemeente.