Tijdelijke woonunits: Een eerste stap naar meer betaalbare huurwoningen in Berkelland?

14 maart 2016

Gemeente Berkelland wil ongeveer 20 woonunits plaatsen voor asielzoekers met een verblijfsvergunning. De tijdelijke units moeten onderdak bieden aan ongeveer 145 vluchtelingen en worden geplaatst in de kernen van Borculo, Neede, Ruurlo, Eibergen en Beltrum. Een slechte noodoplossing of een eerste stap naar meer betaalbare woningen? Fred Stomps en Joop Voortman geven hun mening.

"Een mooi gebaar" zegt Fred Stomps over de plannen van de gemeente. Maar hij heeft ook zo zijn vraagtekens: "Waarom moeten er speciale woonunits geplaatst worden waarbij we drie of vier gezinnen bij elkaar gaan huisvesten? Waarom niet verdelen binnen de bestaande sociale woningbouw? Het bij elkaar plaatsen van deze statushouders bevorderd de integratie zeker niet, dat heeft het verleden ons toch wel geleerd!"

Ook Joop Voortman is blij dat vluchtelingen geholpen worden. "Onze regering moest zo nodig mee zoeken naar de nooit gevonden massa-vernietigingswapens in Irak en ook nu voeren Nederlandse F-16's aanvallen uit in Irak en Syrië. Bommen veroorzaken geen vrede, wel vluchtelingenstromen! We hebben onze verantwoordelijkheden te nemen. Ook mensen uit Syrië hebben recht op een menswaardig bestaan. Niemand verlaat voor niets huis en haard."

Nu staan de Nederlandse gemeenten voor de vraag: waar gaan we vluchtelingen huisvesten? Veel gemeenten willen daar sociale huurwoningen voor gebruiken, maar stuiten daarbij op een probleem: beschikbare sociale huurwoningen zijn er bijna niet. "Onder Rutte I is de uitverkoop van het bestand sociale woningen in gang gezet." legt Joop Voortman uit. "Door speculerende, graaiende bestuurders en ondoordachte projecten kwamen meerdere woningbouwcorporaties in problemen. Andere corporaties moesten vervolgens bijspringen om de gigantische tekorten van collega-corporaties aan te vullen. Dit veroorzaakte een niet te stuiten bloedarmoede in de gehele sociale woningsector. Het aantal sociale huurwoningen is in een rap tempo afgenomen en de wachtlijsten zijn langer dan ooit."

"We moeten ons beseffen dat het tekort al bestond voordat het huidige vluchtelingenprobleem op gang kwam." zegt Joop Voortman. "Het schrijnende tekort aan betaalbare huurwoningen wordt door de vluchtelingen ineens heel zichtbaar. Daar waar vluchtelingen in sociale huurwoningen worden geplaatst, zullen anderen nóg langer moeten wachten. Hierdoor komen mensen tegenover elkaar te staan en krijgen vluchtelingen de schuld van een probleem dat zij niet hebben veroorzaakt. Het echte probleem is dat er simpelweg te weinig sociale huurwoningen zijn."

"Waar nu de woonunits worden geplaats kunnen we dan toch ook nieuwe, permanente huurwoningen bouwen?" vraagt Fred Stomps zich af. Ook Joop Voortman ziet liever meer permanente woningen: "Ik ben blij dat de gemeente inziet dat er onvoldoende sociale huurwoningen in Berkelland zijn om de vluchtelingen op te vangen. Aangezien de nood zo hoog is, lijken woonunits nu de enige oplossing. Ik hoop echter dat het niet bij deze noodoplossing blijft. De gemeente zal moeten werken aan structurele oplossingen. Er moeten meer sociale huurwoningen komen, zodat er genoeg betaalbare huurwoningen zijn voor vluchtelingen én Berkellanders."