Buurtzorg neemt thuiszorg TSN over

14 maart 2016

Buurtzorg neemt thuiszorg TSN over

Afgelopen week werd duidelijk dat Buurtzorg de huishoudelijke hulp van TSN in Berkelland over gaat nemen. Dit is goed nieuws voor de medewerkers en de ruim 400 cliënten van TSN in Berkelland!

TSN is de grootste thuiszorgorganisatie van Nederland en voert voor vele gemeenten, waaronder Berkelland, de thuiszorg uit. In november 2015 vroeg TSN uitstel van betaling aan en sindsdien verkeert het bedrijf op het randje van faillisement. Daarmee dreigen vele thuiszorgmedewerkers hun baan te verliezen en zitten cliënten in onzekerheid.

In Berkelland kunnen thuiszorgmedewerkers en cliënten nu opgelucht ademhalen. De thuiszorgmedewerkers worden door Buurtzorg overgenomen met behoud van arbeidsvoorwaarden en ze blijven bij hun cliënten waar ze vaak al jaren komen.

SP Berkelland is erg blij dat de gemeente voor Buurtzorg heeft gekozen. Gemeente Berkelland dreigde in 2015 nog volledig te stoppen met de thuiszorg, maar gedraagt zich inmiddels als voorbeeldgemeente. Manon Roest: "Na een lange tijd van actievoeren door de dappere huiszorgmedewerkers samen met de SP en FNV en veel onzekerheid bij de cliënten heeft de gemeente eindelijk voor goede zorg en behoud van werkgelegenheid gekozen."

De gemeente Berkelland heeft vooralsnog als enige gemeente in de Achterhoek gekozen voor Buurtzorg. In buurtgemeenten wordt nog volop actiegevoerd. In februari hebben thuiszorgmedewerkers het gemeentehuis van Bronckhorst bezet.

Manon Roest: "Waar mogelijk zullen wij deze acties ondersteunen. Thuiszorgmedewerkers uit buurtgemeenten hebben ook altijd in Berkelland geholpen met actievoeren."

We houden uiteraard wel de vinger aan de pols of het nieuwe beleid van de gemeente wel goed uitgevoerd wordt. Zie je dat het in de thuiszorg in Berkelland niet goed gaat, bij jezelf of in je omgeving? Neem dan contact met ons op, dit kan via berkelland@sp.nl. Dan kunnen we samen kijken wat er aan gedaan kan worden.