Vals spel 2

21 oktober 2015

Vals spel 2

Reactie wethouder Van Haaren: Donderdag 15 oktober was er weer een gemeenteraadsvergadering waarbij wij als afdeling vragen hadden wilden stellen aan het college en de raad. Helaas werd ons verzoek niet gehonoreerd en bleef er voor ons niks anders over om naar de pers te gaan.

Waar gaat het om? In juni hebben wij twee schriftelijke vragen gesteld aan wethouder Van Haaren. Tot op de dag van vandaag hebben we nog geen antwoord ontvangen. Ook hebben we tijdens ons eerste gesprek met haar in juli oplossingen aangedragen voor het behoud van huishoudelijke hulp. Haar antwoord destijds “ik ga hier direct achteraan ”. En u raadt het al, ook dit is tot op de dag van vandaag nog niet gebeurt.

En dan wordt het donderdag 15 oktober: Voorafgaand aan de raadsvergadering komt de wethouder naar ons toe en biedt haar verontschuldigingen aan. Wel vindt de wethouder dat we erg ongeduldig zijn. Wij denken daar toch iets anders over, vier maanden wachten op antwoord duurt wat ons betreft wel erg lang. Ook geeft de wethouder aan hard gewerkt te hebben aan nieuwe plannen waarmee ze zeer binnenkort naar buiten zal treden. Wij van de SP zijn zeer benieuwd wat voor haar het tijdspad “binnenkort “ inhoudt gezien onze ervaringen uit het prille verleden. Ook zijn we erg benieuwd hoe die plannen er uit gaan zien. Want tijdens de perspresentatie van 11 september was deze wethouder zeer helder en duidelijk. Ze gaf toen aan dat niemand in Berkelland alleen nog maar huishoudelijk hulp zou ontvangen. Dat moeten de mensen zelf regelen was haar antwoord.

Tevens zijn we benieuwd naar de financiering van haar plannen. Als het aan de wethouder ligt zullen de te maken proceskosten die Berkelland nog te wachten staat worden verhaald uit het zorgbudget. Dit is voor de SP onacceptabel. (Huishoudelijke) zorggeld moet aan (huishoudelijke) zorg besteed worden! Tijdens de perspresentatie vertelde de wethouder dat het volledige zorgbudget voor huishoudelijke verzorging ook naar verzorging gaat. Ook hier zit een verschil van interpretatie, zoals eerder gezegd: Geld voor huishoudelijke zorg moet naar huishoudelijke zorg! “ U hoort nog van ons”!