De bemiddeling

11 september 2015

De bemiddeling

De zorg is bijna gered!  Donderdagmiddag 10 september heeft de gemeente Berkelland, FNV en bemiddelaar Hans Borstlap een persconferentie gehouden waarin tekst en uitleg werd gegeven over de problemen die waren ontstaan rondom de bezuinigingen op de huishoudelijke zorg. Winstpunt is dat al het geld dat voor huishoudelijke zorg nu ook naar huishoudelijke zorg gaat. Een belangrijke stap voor het behoud van de zorg en de werkgelegenheid. Er zal een overlegplatvorm met belanghebbenden worden opgericht waarbij hh1 en hh2 worden samengevoegd. Onder de naam “ondersteuning thuis” gaat men dan proberen de zaken op de rails te krijgen.

De gemeente blijft volhouden dat de lichte huishoudelijke zorg verdwijnt. Regievoering blijft nog steeds het toverwoord waarbij zelfredzaamheid nooit het uitgangspunt zal worden als het aan de gemeente ligt. Voor lichte huishoudelijke zorg kunnen cliënten gebruik maken van de aangeboden vouchers, of van bijzondere bijstand. Voor beide geld een vergoeding van € 12,50 per uur, de rest moeten cliënten zelf betalen. Voor de meeste mensen die afhankelijk zijn van deze zorg is dit onbetaalbaar.

Maar helaas voor de gemeente, zullen deze plannen onuitvoerbaar zijn omdat hierbij nog steeds wet wordt overtreden. Dit blijkt ook uit het verslag van de eerste hoorzitting van de bezwarencommissie over één van honderden bezwaren die zijn ingediend. Hierin wordt gehakt gemaakt van het beleid van de gemeente.

De SP geeft al vanaf het begin aan dat dit beleid niet menselijk is, maar ook niet haalbaar. Er is geld voor huishoudelijke zorg  en door dit slim te gebruiken kan er ook op andere manieren bezuinigd worden. Kijk maar naar de gemeente Wijk bij Duurstede, ook zij hebben te maken met de bezuinigingen, maar daar blijft de zorg wel overeind.

Het is een lange strijd, die nog niet klaar is. Er is nog een lange weg te gaan, maar wij blijven er bovenop zitten. De SP gaat door, samen met iedereen die zich ook zorgen maakt over de zorg, net zolang totdat voor iedereen de zorg wordt geregeld die ze ook nodig hebben. Als we problemen tegenkomen zullen we dit blijven aankaarten, ook blijven we vragen stellen aan het college.

En voor hen die overwegen om hun bezwaar tegen voorgenomen besluit om de HH1 te schrappen willen intrekken, zeggen wij het volgende: Doe dit niet! Laat u niet misleiden en blijf vechten voor uw rechten.

Reacties

H1 en h2 samenvoeging, is bekend wat dat precies inhoud . €12.50 vergoeding, is bekend wat men moet bijbetalen?.
Ik weet uit ervaring ,moeder, eerst de volle pond betalen en dan 3/4 terug krijgen. Toen moest men ook al bijbetalen 10jaar geleden.
En tussendoor , wij hebben altijd moeten bijbetalen en dan praat je over per 4 weken €130.00. Dan kijk je zelf, waar kan ik bezuinigen op de zorg wat kan ik zelf . Die mogelijkheid had ik , was dat erniet dan praat je over en groter bedrag. Tot€ 350.00 per 4 weken. Soms heb ik mijn twijfels over bijbetalen. Maar als je ieder dubbeltje moet omdraaien dan is een kwartje gauw te veel. In oude termen gesproken.
Marga Struiksma