SP Berkelland ondersteunt FNV actievoerders met tomatensoep

18 februari 2015

SP Berkelland ondersteunt FNV actievoerders met tomatensoep

Foto: Fred Stomps

Vanmiddag heeft onze burgemeester de politie opdracht gegeven de actietent bij het gemeentehuis te ontruimen. Uitgerekend op de dag van “Het recht tot demonstreren” gaat Berkelland over tot hardere acties tegen de thuiszorgmedewerkers. Maar of deze actie ook een succes is gebleken mag sterk in twijfel worden getrokken. Na eerst vakbondsman Wim van der Hoorn naar buiten gewerkt te hebben werden ook de thuiszorgdames gesommeerd naar buiten te gaan.

Dat dit niet zonder gevolgen zou blijven hoef ik u niet uit te leggen. De nodige pers werd ingeschakeld om het gehele tafereel te aanschouwen en verslag te doen van de komende ontwikkelingen. Ondertussen kregen de twee politieagenten versterking van drie collega’s, vier boa’s en zo’n stuk of zeven ambtenaren van de buitendienst. Alles leek uit de kast gehaald te worden om een einde te maken aan deze actie van het FNV. Maar net zo snel als ze kwamen verdwenen deze ambtenaren na ongeveer anderhalf uur ook weer. Vervolgens na wat juridisch over en weer gesteggel bleek de vakbeweging in hun recht te staan en konden ze weer bezit nemen van hun actietent. Al met al dus een storm in een glas water waarbij Berkelland en de thuiszorgproblematiek weer volop in het nieuws kwamen. Omdat wij solidair zijn met onze thuiszorgmedewerkers wilden we de dames niet in de kou laten staan en een hart onder de riem steken. Daarom hebben wij besloten onze actiespullen op te halen en de aanwezige demonstranten en pers van tomatensoep met broodjes te voorzien.