Busje komt zo

28 februari 2015

Busje komt zo

Foto: Gerrit Halfman

Het was een hectische dag voor de voorzitter van onze afdeling. Om half elf werden de dames van de thuiszorg uit Berkelland vereerd met een bezoek van Emile Roemer. Emile vond het nodig om voorafgaande aan start van de verkiezingscampagne voor de provinciale verkiezingen eerst een bezoekje te brengen aan de actievoerders in de FNV tent.

Onder het genot van een kop koffie en een gebakje werden de dames toegesproken en kreeg het aanwezige publiek de gelegenheid om de voorman van de SP te spreken. Ook wij hebben even met Emile kunnen spreken en hem nog van de nodige informatie voorzien. Na een klein uurtje vertrok Emile weer richting Arnhem/Nijmegen.

En hij was niet de enige die richting het zuiden ging. Voordat de voorzitter van onze afdeling het wist zat ook hij in een busje dat naar Oss vertrok. De dames van de thuiszorg stuurden namelijk een afvaardiging naar Oss om hun sympathie en steun te betuigen aan de bezetting van het gemeentehuis aldaar. Want ook in Oss wordt er gevochten voor een menswaardige zorg en een eerlijke beloning voor hen die werkzaam zijn in de thuiszorg. Daar aangekomen werden de thuiszorgdames en onze voorzitter als helden ontvangen.

Foto: Fred Stomps

Niet heel veel later kwamen er ook nog eens drie studenten uit Amsterdam de zaal binnen die rechtstreeks uit het Maagdenhuis kwamen om ook de Osse dames van de thuiszorg te ondersteunen. Renske Leijten SP en Henk Krol van 50plus namen ook deel aan deze actie en hebben het één en ander gezegd over huidige misstanden m.b.t. de thuiszorg. Vervolgens werd er een live-verbinding gelegd met de actievoerders in Den Helder waar ook volop wordt gestreden voor het behoud van de thuiszorg. Overal in het land staan dus actiegroepen op om te knokken voor de goede zaak De één met iets meer en de ander met minder of helemaal geen succes of positieve vooruitzichten. In Oss lijkt er een doorbraak in de onderhandeling te zijn geforceerd. Door de actiebereidheid van de dames daar is het gemeente bestuur samen met mediator/onderhandelaar Doekle Terpstra en het FNV op zoek naar een oplosing.

Er is daar in Oss nog een lange weg te gaan maar er is een wil om er uit te komen.
Dit in tegenstelling tot Berkelland. Hier houdt onze wethouder vast aan zijn beleid en zegt hij niets te vernemen van wantoestanden en slechte keukentafelgesprekken. Struisvogelpolitiek van de hoogste orde want die zelfde wethouder heeft afgelopen week een zwartboek ontvangen met 130 slechte berichten. Gelukkig worden er op dit moment enkele politiek partijen in Berkelland wakker en gaan vragen stellen aan wethouder Scharenborg. Of dit oprecht is of dat dit alles te maken heeft met de verkiezingen zal later wel blijken. Maar één ding is zeker. Ook hier in Berkelland worden de thuiszorgdames ondertussen gehoord.
Misschien niet door de lokale politiek maar zeker wel door de media en sommige politiek partijen in Den Haag. Het is gewoon nog een kwestie van tijd want die oplossing moet er volgens iedereen komen. Nou ja, iedereen…? Wij kennen er twee die daar anders overdenken. Dat is onze wethouder Scharenborg en staatsecretaris Van Rijn. Maar ook deze heren kunnen deze weg niet blijven bewandelen en zullen uiteindelijk mee moeten werken aan een oplossing!