Gevolgen voor HH1 in de gemeente Berkelland

18 november 2014

Gevolgen voor HH1 in de gemeente Berkelland

Afgelopen maandag 17 november heeft Abvakabo FNV een informatieavond gehouden waarbij een jurist tekst en uitleg heeft geven over de voortgang m.b.t. de nieuwe Wmo in Berkelland.
Hierbij werden cliënt en thuiszorgmedewerker  voorgelicht hoe men bezwaar kan/moet maken tegen het besluit van de gemeente om te stoppen met huishoudelijke hulp 1. Om het eenvoudig en werkbaar te houden zullen wij in het volgende stappenplan aangeven wat er gebeuren moet om deze vorm van zorg alsnog proberen te behouden.

Stap 1
Op het moment dat de gemeente Berkelland de brief heeft verstuurd met daarin de AANKONDIGING te gaan stoppen met HH1 moet de cliënt officieel een klacht indienen bij burgemeester en wethouders. Hiervoor heb je zes weken de tijd! In deze brief kun je eenvoudig verwoorden dat je het helemaal niet eens bent met dit besluit. De gemeente zal deze klacht in behandeling moeten nemen.

Stap 2
Wanneer u een brief heeft ontvangen met het besluit om de huishoudelijke verzorging te stoppen of nadat er een keukentafelgesprek heeft plaats gevonden en u de bevindingen en de conclusies van dit gesprek zwart op wit, dus in een officiële brief heeft ontvangen moet u binnen zes weken officieel bezwaar maken tegen dit besluit. Dit natuurlijk als u het oneens bent met de conclusie van het Voor Mekaar Team (keukentafelgesprek).

Vanaf nu moet de gemeente u serieus nemen en  tegemoet komen aan uw verzoek. Indien de gemeente dit niet doet en bij haar standpunt blijft kun u naar de rechter gaan. Dit is overigens ook het advies van de staatssecretaris!!! Deze staatssecretaris heeft al aangegeven dat wat in Berkelland gebeurt wettelijk niet is toegestaan. Omdat Berkelland heeft gekozen voor maatwerk zal ieder individu dus persoonlijk de strijd moeten aangaan met de gemeente. Een strijd die de gemeente bijna op voorhand zal verliezen omdat ze de wettelijke regels niet nastreeft of hanteert. Dit klinkt allemaal heel erg lastig en vervelend maar het kan helaas niet anders. Indien u angstig bent voor eventuele financiële problemen kunnen wij u gerust stellen, hiervoor zijn de nodige voorzieningen voor handen.

Dus als u het niet eens ben met de gang van zaken rest er niets anders dan bovengenoemde procedure te volgen. Heeft u echter nog vragen dan mag u altijd contact opnemen met ons. Wij zullen ons uiterste best doen om u van de nodige informatie te voorzien.