Bittere pil overhandigt aan wethouder

22 oktober 2014

Bittere pil overhandigt aan wethouder

Gisteravond heeft SP Berkelland bij de vergadering van commissie Sociaal de bittere pil overhandigt aan wethouder Scharenborg. De SP is samen met de thuiszorgmedewerkers bezorgt over de plannen van de gemeente waarbij de gemeente de lichte huishoudelijke verzorging af wil schaffen.

Brief thuishulp

Ook kregen wij van een inwoner een brief die ze van de gemeente hadden ontvangen waarin al stond dat er volgend jaar geen lichte huishoudelijke verzorging meer wordt geleverd. Dit terwijl volgende week pas een besluit wordt genomen door de gemeenteraad. Fred Stomps: ‘De gemeente loopt hiermee weer op de zaken vooruit, dit veroorzaakt veel onrust onder de inwoners.’ Volgens Scharenborg is het een “conceptbrief” en kan dit nog niet bij cliënten liggen. Hij heeft beloofd uit te zoeken wat er is gebeurd. Blijft wel het feit dat er dus al een brief is geschreven waarbij ze er van uit gaan dat de raad instemt met te plannen. En dat valt nog te bezien.

Twijfel bij afschaffen huishoudelijke verzorging

Zo goed als elke partij heeft gisteravond aangegeven twijfels te hebben bij het afschaffen van de lichte huishoudelijke verzorging. D66 geeft bijvoorbeeld aan dat ze hebben gehoord dat er veel aanvragen zijn binnengekomen voor opschaling naar HH2. Ook zijn zij voorstander om ‘vouchers’ of ‘dienstencheques’ in te voeren. PvdA pleit daarnaast ook voor een goede klachtenregeling. GroenLinks gebruikte ons voorbeeld dat het voor de meeste mensen financieel niet haalbaar is om huishoudelijke verzorging zelf in te kopen. Overigens twijfelde bijna iedereen of het juridisch wel mogelijk is om huishoudelijke verzorging af te schaffen als maatwerkvoorziening. Gelukkig begint het bij de andere partijen door te dringen dat het afschaffen van de huishoudelijke verzorging niet zonder gevolgen zal zijn. De argumenten van de SP en de thuiszorgmedewerksters worden zo langzamerhand allemaal overgenomen door de raadsleden. En dat zijn natuurlijk de goede berichten.

Ook werd opnieuw door thuiszorgmedewerkster ingesproken, dit was een emotioneel betoog waarin ze schrijnende voorbeelden van cliënten aanhaalde die mogelijk hun zorg kwijtraken. Na haar betoog kwam er een luid applaus vanaf de tribune én het restaurant. Meerdere raadsleden benoemden in hun betoog ook haar inspraak, dat heeft dus indruk gemaakt!

Besluit

Het lijkt er dus op dat de race nog niet gelopen is gezien de reacties van de partijen. Maar we zijn er nog niet. Volgende week op 28 oktober is de raadsvergadering waarin het besluit wordt genomen over wel of niet afschaffen van de huishoudelijke verzorging. Onze hoop is gevestigd op de partijen die twijfels hebben over het afschaffen en dat er volgende week tegen wordt gestemd. Dit is natuurlijk nog afwachten en houden we een slag om de arm, maar er gloort wat licht aan de horizon voor de cliënten en thuiszorgmedewerksters!

Wij zullen uiteraard aanwezig zijn bij deze raadsvergadering op 28 oktober. De vergadering start om 19.30 op het gemeentehuis in Borculo.