Neoliberaal tuinieren

7 juli 2014

Neoliberaal tuinieren

Zoals we allemaal ondertussen wel gemerkt hebben zijn we in Nederland aangekomen op een omslagpunt. De sociale verzorgingsstaat moet worden omgebouwd in een participatiesamenleving als het aan de neoliberale partijen ligt. Dit overigens met de ondersteuning van de PvdA! Ook in Berkelland wordt er op dezelfde manier gedacht en gehandeld. Dat het denken en doen over deze participatiesamenleving een utopie is zullen wij u duidelijk maken in het volgende artikel.

Vorig jaar is er in Berkelland een nieuw en achteraf veel te groot gemeentehuis geopend. Bij een nieuw gemeentehuis hoort natuurlijk ook een mooi aangelegde tuin. Een uitgesproken kans om hier de wens van de gedachte van neoliberaal denkend Berkelland tot uitvoer te brengen. Er moest een tuin komen waarvan iedere burger profijt zou hebben en die d.m.v. participatiesamenwerking zal worden onderhouden. En zo geschiede. Deze tuin wordt door het gemeentebestuur liefkozend ook wel pluktuin genoemd. Burgers uit Berkelland mogen hier gratis hun fruit, groente of kruiden komen plukken.

In Berkelland hebben we dus geen groentetuintjes voor onze gepensioneerde burgers nodig. De wens van staatsecretaris Klijnsma van PvdA is hier dus niet van toepassing. Hier in Berkelland regelen we dat als samenleving wel zelf denkt en hoopt ons gemeentebestuur.

Onlangs ging ik een kijkje nemen in deze nieuwe tuin. Op het eerste gezicht een prachtige tuin die volop in de bloei staat. Maar toen ik beter keek kwam ik toch bedrogen uit! De beloofde groenten werden overwoekerd door het bloeiende onkruid en een groot deel van de kruiden was dood. Er valt dus weinig te plukken voor de Berkellander. Dit alles is te wijden aan het slecht onderhoud van de tuin/border.

Deze tuin met zijn borders staan symbool voor wat ons te wachten staat in een participatiesamenleving. In eerste instantie klinkt het leuk, participatiesamenleving. Maar in de praktijk valt het vies tegen. Mensen zijn in het begin vaak nog wel enthousiast om zaken op te pakken maar al snel komt de sleet er in en stort de heleboel in elkaar. Dit met alle gevolgen van dien.

De gemeentetuin of ook wel pluktuin is hier het levende bewijs van! Wat ik mij nu afvraag is het volgende. Als de gemeente Berkelland niet in staat is om zoiets eenvoudigs als een gemeentetuin d.m.v. zogenaamde participatie van burgers en instanties goed in stand te houden hoe gaat dat straks dan met zoiets complex als de nieuwe WMO? Wij van de SP in Berkelland houden ons hart vast en zullen zeker dit beleid niet promoten of ondersteunen. Wij maken ons opnieuw op voor het behoud van de sociale voorzieningen in Berkelland. Doet u met ons mee?  Neem gerust contact met ons op, we kunnen alle hulp gebruiken.