De strijd van Sensire gaat door

5 september 2013

De strijd van Sensire gaat door

Opnieuw werd de publieke tribune in het gemeentehuis in Borculo bezet door de thuiszorgmedewerksters van Sensire. Op de agenda van de commissie Sociaal stond het vaststellen van de basistarieven voor Hulp bij het Huishouden. Dit was de aanleiding om weer in actie te komen en de raad te bewegen om zekerheid te geven aan de thuiszorgmedewerksters en cliënten voor 2014.

Een thuiszorgmedewerkster gaf een helder en zeer goed betoog hoe de situatie is en hoe het opgelost kan worden. Dit werd beloond met een luid applaus van het publiek. Helaas werd al snel duidelijk dat de situatie niet past bij het behandelen van het raadsvoorstel basistarieven. Er mocht wel wat op gereageerd worden, maar met mate.

In de twee termijnen werden zoals gewoonlijk weer, al dan niet sarcastische, opmerkingen heen en weer gegooid door de diverse partijen. Bijna iedereen gaf wel aan dat het een zorgelijke situatie is wat er gebeurd bij Sensire. GroenLinks is van mening dat er in juni al duidelijkheid gegeven had kunnen worden, maar geeft aan dat er geen baangarantie kan worden gegeven. Wel is GroenLinks van mening dat er ‘geen schoonmaakmaffia moet komen in Berkelland’. D66 had geen goed woord over voor de manier waarop Sensire met de medewerkers omgaan. Ook is het schandalig dat er door AlfaSense nu omkooppraktijken plaatsvinden naar Sensiremedewerksters en hun cliënten.  De PvdA wil wel een oplossing voor de medewerksters en gaat een amendement indienen in navolging van Doetinchem en Aalten, ‘de raad kan een eind maken aan de onzekerheid, grijp deze kans’.

En dan wethouder Scharenborg, hij wil niet afwijken van zijn eerdere standpunten. Nieuwe zorgaanbieders moeten duiden hoe ze de band cliënt-verzorger zo goed mogelijk in stand willen houden. In artikel 10a van de WMO staat dat gemeente hierop moet toezien. Dit is ook wat de wethouder doet, niets meer en niets minder. Verder heeft het college hierin geen rol.

Ondanks alle opmerkingen uit de commissie om meer werk te maken van de situatie bij Sensire en een einde te maken aan de onzekerheid, weigert wethouder Scharenborg pertinent verantwoordelijkheid te nemen. Hij is en blijft van mening dat dit een besluit is van Sensire en dat dit is goedgekeurd door het UWV. Door dit ontslag zijn alle oude rechten van de medewerksters verdwenen, maar dat is niet zijn verantwoordelijkheid. Om nog maar even duidelijk te maken hoeveel ‘zorg’ hij heeft over zijn inwoners die hun baan en wellicht ook de zorg die cliënten gaan verliezen, hieronder een letterlijk citaat van gisteravond.

‘Het college heeft nadrukkelijk overwogen wat het beste proces is in deze fase. We hebben een hele grote mate van onzekerheid. Onze inzet is en blijft om dat zo rustig mogelijk te doen. De onrust komt niet uit het college van B&W van Berkelland. Maar de onrust komt voor een belangrijk deel door emotionele gevoelens – en dan heb ik het niet over de medewerkster van Sensire. Maar ook politieke partijen, die op dit moment zelfs uitmaken van het kabinet, allerlei onzekerheden in dit gebied vertellen.

Op de vraag van OBL hoe de wethouder denkt over de handelswijze van Sensire richting haar medewerksters, zegt wethouder Scharenborg, ‘Sensire heeft haar eigen bedrijfsvoering en verantwoordelijkheid, wij gaan daar niet over.

Het raadsvoorstel over het vaststellen van de basistarieven wordt als bespreekstuk doorgestuurd naar de raadsvergadering, omdat niet alle partijen het eens zijn met deze tarieven. Een aantal vindt de tarieven te laag, dit is het enige positieve aan de vergadering. Dus de strijd van de Sensiremedewerksters gaat door!