De zorgen om de Zorg bij Sensire!

21 augustus 2013

De zorgen om de Zorg bij Sensire!

Het management van Sensire probeert alle zeilen bij te zetten om hun imago en de ingeslagen weg te verdedigen. In het Achterhoeks Nieuws van 20 augustus staan een column en een advertentie van Sensire. Hierdoor wordt het ons wel duidelijk dat de organisatie behoorlijk van slag is. Met flauwe en slechte voorbeelden wordt er een situatie geschetst dat het allemaal wel meevalt met de zorg in de toekomst. Ook wil men doen voorkomen dat men meeleeft met de thuiszorgmedewerkers.

Niets is minder waar en ik spreek uit ervaring. Dat werd mij wel duidelijk tijdens de bezettingsactie in Varsseveld. Er is een behoorlijke kloof ontstaan tussen management en wijkverpleging aan de ene kant en de thuiszorgmedewerkers aan de andere kant. Binnen Sensire blijkt iedereen voor zichzelf te vechten met de topbestuurder Van Rixtel voorop. Van een goed georganiseerde organisatie kun je dus niet meer spreken. Probeert men in de column de cliënten nog gerust te stellen met halve waarheden valt er in de advertentie te lezen dat zelfredzaamheid één van de sleutelwoorden is voor de nieuwe Sensire in de toekomst. En daarin schuilt nu precies het gevaar voor de cliënten. Als Sensire echt zo begaan is met het lot van de cliënten en haar medewerkers doet ze net als thuiszorgorganisatie Aafje uit Ridderkerk en omgeving. Dan schort ze de ontslagaanvraag op en doet mee met de aanbesteding van de thuiszorg. Op deze manier kunnen ze de schade beperkt houden voor iedereen die belang heeft bij thuiszorg.

Extra informatie:

Indien Sensire gewoon meedoet met de aanbesteding hebben de overige zorgaanbieders de plicht de thuiszorgmedewerkers van Sensire over te nemen met behoud van loon en arbeidvoorwaarden zoals die nu gelden. Op deze manier voorkom je dus uitbuiting aan de onderkant van de loonladder. Gaat een zorgaanbieder de zorg toch aanbieden onder de huidige minimale prijs dan zal dit dus niet ten koste gaan van de thuiszorgmedewerker. Die organisatie zal dus ergens anders op de kosten moeten bezuinigen.

Reacties

Wat een prachtig staaltje ‘verdraai-de-feiten’ laat SP hier weer zien. Ze hebben de boel weer half meegekregen en roepen het hardst. Andere zorgaanbieders zijn helemaal niet verplicht om medewerkers over te nemen, laat staan onder dezelfde voorwaarden. Ze hebben een overlegverplichting. En Aafje heeft de ontslagaanvraag helemaal niet ingetrokken, ze hebben er alleen nog geen gebruik van gemaakt.

Maar het verdraaien van feiten om zieltjes te winnen, zijn we inmiddels al wel van SP gewend. Wat ik echt een lage streek vind, is dat ze nu een spelletje verdeel en heers doen over de rug van de thuishulpen. Hun collega’s in de zorg hebben al in verschillende media hun steun en medeleven geuit naar de thuishulpen en dit is hoe ze bedankt worden door de SP? Ik ben benieuwd wat Beste Vriend Abvakabo hiervan vindt. Dit zijn immers ook hun leden die hier benadeeld worden.

Bravo hoor SP, Partij voor de Zorg! Ga zo door.