Reactie op massaontslag bij Sensire

22 mei 2013

Reactie op massaontslag bij Sensire

Gisteravond hebben 800 thuiszorgmedewekers van Sensire te horen gekregen dat ze per 1 januari 2014 hun baan kwijt zijn. Dit heeft de SP hard geraakt.

Op 23 november 2012 heeft de SP Berkelland een brief doen uitgaan die gericht was aan alle instanties die met de dreigende WMO maatregelen in de verdrukking zouden komen.

Op 19 december hebben we bij Berkelpalace in Borculo een zaal afgehuurd, omdat wij verwachtten dat er een grote opkomst zou zijn. Het ging immers om een enorme bezuinigingsmaatregeling die honderden banen in de zorg op de tocht zouden zetten!

Hoewel de opkomst bedroevend laag was, er kwamen, naast ons bestuur, nog zeven mensen. Gelukkig hebben we toen wel een samenwerking met GroenLinks en GemeenteBelangen kunnen opstarten. We hebben toen een actieplan opgesteld om de zorgmedewerkers te mobiliseren. Enige tijd later werd er een stukje van Maarten van Rixtel, bestuurder bij Sensire, gepubliceerd, waarin hij deze donkere ontwikkelingen met een optimistisch sausje probeerde af te zwakken. Helaas is de door Rob Verheggen geschreven reactie daarop niet gepubliceerd.

Inmiddels hadden onze bestuursleden diverse bijeenkomsten bezocht, waaronder die van de ABVAKABO. Op 30 januari organiseerden GroenLinks, GemeenteBelangen en SP een vervolgbijeenkomst in “het Hof” te Borculo. Omdat we van de vorige keer geleerd hadden, rekenden we op zo’n 20 bezoekers. Het werden er ruim 60!

Vervolgens werd er voor de raadsvergadering van 2 april een actie opgezet, waarbij de opkomst van de medewerkers in de zorg en de vakbeweging met meer dan 50 personen bedroeg. Namens de ABVAKABO, de medewerkers en het actiecomité werd gebruik gemaakt van de spreektijd om de raad ervan te overtuigen dat er zeer donkere wolken boven de zorg hangen.

GemeenteBelangen heeft een motie ingediend, waarin de Gemeenteraad wordt gevraagd een signaal naar Den Haag te sturen dat de bezuinigingen op de zorg een onwerkbare situatie zouden opleveren. Deze motie werd met een grote meerderheid aangenomen.

Bij de protestbijeenkomst in Den Haag was ook een delegatie uit Berkelland aanwezig.

Vandaag hebben 800 medewerkers van Sensire, door diezelfde Maarten van Rixtel, te horen gekregen dat er collectief ontslag wordt aangevraagd!

Op deze zelfde avond hebben we via Omroep Gelderland ook over deze plannen gehoord!

Het actiecomité heeft op facebook een site aangemaakt, waar betrokkenen informatie krijgen en zich kunnen opgeven voor de volgende protestbijeenkomst op 8 juni te Amsterdam.

Wij roepen dan ook iedereen op om zich aan te melden voor deze grote actie!

Kijk op facebook.com/zorg.voorelkaar.1

Rob Verheggen, voorzitter SP Berkelland