Gemeenteraad Berkelland neemt motie aan tegen de bezuinigingen in de thuiszorg

2 april 2013

Gemeenteraad Berkelland neemt motie aan tegen de bezuinigingen in de thuiszorg

Vanavond was bij de raadsvergadering in Borculo een grote manifestatie georganiseerd om te protesteren tegen de voorgenomen plannen van het kabinet. De opkomst was overweldigend, de zorgmedewerkers hebben een erehaag gevormd en zo de raadsleden ontvangen met luid gezang! De publieke tribune was in een mum van tijd vol en moest de rest uitwijken naar het bedrijfsrestaurant waar ze de vergadering via een groot scherm live konden volgen. We hadden 4 insprekers voor dit onderwerp aangemeld, ieder met hun eigen invalshoek. Het waren aangrijpende situaties die we te horen kregen. Toen het agendapunt over de AWBZ en de WMO werd behandeld zijn meerdere raadsleden aan het woord geweest. Er is heel veel gezegd, een paar kleine opmerkingen van een paar partijen: de VVD staat eigenlijk vanaf het begin al achter de bezuinigingen.

actie gemeentehuis zorg

Het CDA is van mening dat er wel veel moet veranderen anders is de zorg straks onbetaalbaar. GroenLinks heeft twijfels over de visie die behandeld wordt. En toen kwam GemeenteBelangen, zij dienden de motie in waarin ze hun zorgen uitten over de bezuinigingen. Deze bleek al ondersteund te worden door PvdA, GroenLinks en D66, dit betekend al een meerderheid met 15 zetels! GemeenteBelangen zei nog: ‘Laten we hier een steunkousenspreekuur houden, dan kunnen we zien waar de steunkous wringt’. Na de toespraak van GemeenteBelangen werd luid geapplaudisseerd door het actiecomité, dit werd niet in dank afgenomen door de burgemeester en gaf een waarschuwing. Toen kwam ook nog wethouder Scharenborg aan het woord, hij zei opnieuw dat ‘we het niet altijd voor het kiezen hebben in het leven’ en dat er maatwerk geleverd moet worden met deze visie. Zoals gezegd is er veel gezegd en toen werd het even spannend, want de vergadering werd geschorst om de motie en de visie te bespreken. Na 20 minuten werd de vergadering hervat en kwam het verlossende woord: De motie is met 23 stemmen voor en 5 stemmen tegen aangenomen! De partijen Gemeentebelangen, GroenLinks, PvdA, D66, Ondernemend Berkelland en CDA hebben ingestemd, alleen VVD heeft tegengestemd. Wat een feeststemming brak los op de tribune! En wat een geweldig resultaat! We willen dan ook iedereen bedanken die aan de acties in Berkelland hebben meegewerkt, met name ook de insprekers van vanavond die hun lef hebben getoond om hun verhaal te doen: Chantal Voortman, Linda Kolkman, Marian Beldsnijder en Rob Verheggen! Op naar zaterdag 6 april om met nog meer mensen actie te voeren tegen de afbraak van de thuiszorg!