Ook SP Berkelland doet onderzoek naar armoede.

2 december 2012

Ook SP Berkelland doet onderzoek naar armoede.

In navolging van veel andere afdelingen doet ook SP Berkelland onderzoek naar armoede onder kinderen in Berkelland. De afgelopen periode hebben we de gemeente om gegevens gevraagd.

De gemeente geeft aan dat 457 huishoudens een WWB-, IOAW- of een IOAZ-uitkering ontvangen. Dit zegt natuurlijk nog niet zo heel veel, want er zijn ook veel gezinnen die van het minimumloon moeten leven en hierdoor ook op of onder de armoedegrens leven.

Net zoals bij andere gemeentes kunnen mensen ook hier voor ondersteuning aankloppen bij de Sociale Dienst voor ondersteuning. Uit cijfers blijkt dat er 752 huishoudens gebruik maken van het minimabeleid cq. bijzondere bijstand. Daarbij zijn er helaas ook nog gezinnen die door schaamte of door het niet weten van de mogelijkheden, deze ondersteuning niet aanvragen. Terwijl met deze mogelijkheden kinderen weer naar de sportclub kunnen of af en toen naar de bioscoop.

We zijn er helaas niet achter gekomen hoeveel kinderen opgroeien in armoede. Onze burgemeester gaf in een gesprek aan dat Berkelland er relatief goed voor staat. Dit is natuurlijk goed nieuws, al vindt de SP dat elk kind dat in armoede moet opgroeien er 1 teveel is.

Ondanks de crisis zijn wij een rijk land en een rijke gemeente, als we eerlijker delen hoeft in de toekomst geen kinderschoen meer leeg te staan. Laat de kinderen niet de rekening krijgen van de crisis!

actie kinderschoenen