Open discussieavond geslaagd

20 oktober 2012

Open discussieavond geslaagd

Op woensdag 17 oktober heeft de werkgroep een open discussieavond georganiseerd in de Huve.
Deze avond was voor zowel leden als niet-leden. De opkomst was goed te noemen en de sfeer was uitstekend. Ook werd het 100e lid, Gijs Startman, in het zonnetje gezet.

De avond startte om 20.00 uur met een korte introductie van Fred. In 2009 is de werkgroep gestart, Berkelland had toen 65 leden. Nu, in 2012, hebben we 104 leden waarvan 25 actieve leden. In de afgelopen jaren is de SP actief geweest met allerlei acties zoals de ketting van solidariteit, de hondenpoepproblematiek en loslopende honden. Ook tijdens de campagne voor de Tweede Kamerverkiezingen heeft de SP samen met veel vrijwilligers een succesvolle campagne gevoerd.

Tijdens de eerste officiële ledenvergadering in mei 2012 is het huidige bestuur gekozen.
De SP wordt, dankzij al haar inspanningen, zeker ook al erkent door de pers, andere lokale partijen en uiteraard de inwoners van Berkelland.

Hierna mocht Gijs Startman naar voren komen en werd hem het boek ‘Het geheim van Oss’, een grote bos bloemen èn een SP taart overhandigd.

Na een korte pauze met koffie en gebak zijn we gestart met de discussies. De organisatie had 3 stellingen geformuleerd.

Bij twee stellingen werd vooraf en achteraf gestemd. Bij de laatste stelling werd alleen gediscussieerd.

Stelling 1: Duurzaamheid is duur
--------------1e 2e
Eens:-------8 -
Niet eens: 5 13

Er zijn behoorlijk wat voor- en tegenargumenten gegeven, de conclusie die er uit is gekomen is ‘Ook duurzaamheid moet niet worden doorgeschoven naar de toekomst.’

Stelling 2: De media bepalen de uitslag van de verkiezingen.
--------------1e 2e
Eens:-------6 7
Niet eens: 7 6

Vooral bij deze stelling werd er flink gediscussieerd. Waar het vooral op neer kwam is dat de media heel veel invloed heeft op de uitslag door wie ze uitnodigen en wat ze laten zien, ook de format van de programma’s draagt hier aan bij. De uiteindelijke conclusie is ‘De media bepaald de invloed op de uitslag.’

Stelling 3: De SP moet lokaal ijveren voor herstel van publieke voorzieningen.
Deze stelling was vooral bedoeld om erachter te komen waar de SP zich lokaal voor in moet zetten. De aanwezigen gaven aan dat de we erachter moeten komen wat de inwoners belangrijk vinden. Een goed idee is om het Miljoenenspel, wat we bij de campagne hebben gebruikt, om te zetten naar lokale onderwerken.

Al met al was het een geslaagde avond waar veel en goed werd gediscussieerd!