Wie goed doet………

20 november 2011

Wie goed doet………

Wethouder Mulkens van de VVD was verrast door de keuze van ’t Spieker (theater in Eibergen) om ruimte te verhuren aan een keukenmontagebedrijf.
De wethouder verwijt ’t Spieker dat ze deze oplossing niet eerder gemeld hebben bij het gemeentebestuur. Maar hoe goed was het overleg vorig jaar vanuit het gemeentebestuur naar de sociale en culturele instellingen?

Ze werden zonder enige overleg vooraf, financieel zo hard gekort dat hun bestaansrecht in het nauw komt.Om te overleven moeten deze instellingen iets bedenken om hun begrotingen rond te krijgen. Samenwerking is hierbij van groot belang, aldus Mulkens. Vervolgens zegt deze wethouder te willen kijken hoe de gemeente kan helpen bij het oplossen van de problemen bij deze instellingen. Problemen die de gemeente uiteindelijk zelf heeft gecreëerd. En wat zijn de woorden van deze wethouder waard. Het is toch die zelfde wethouder die tijdens de coalitievergadering tegen zijn eigen voorstel stemt als het gaat om de oplossingen bij de muziekschool. Ook is de wethouder bang dat als er zulke commerciële instellingen zaken gaan doen met theaters je de bestaande vestigingsplekken voor bedrijven tekort doet. Maar dit is vanuit de VVD optiek toch een perfecte oplossing zou je denken. Want dit is wat je bereikt met marktwerking, het paradepaardje van de neo-liberalen. En waar ik ook vraagtekens bij zet is het verschil van inzicht van ons gemeentebestuur. ’t Spieker in Eibergen is een instelling dat zichzelf moet bedruipen. Zij mogen misschien geen commerciële bedrijven toelaten terwijl er in de bibliotheek van Neede, het pand is eigendom van de gemeente, weer andere regels gelden. Hier mogen wel commerciële bedrijven samen met de bibliotheek onder één dak worden gevestigd. Dat is meten met twee maten en dat noemt men willekeur.