De raad compleet verdeeld over Openbare Bibliotheken in Berkelland.

18 mei 2011

De raad compleet verdeeld over Openbare Bibliotheken in Berkelland.

De politiek in Berkelland zet de burgers en de Bibliotheek Oost Achterhoek (BOA) in de kou. De grote angst van de SP Berkelland voor de sociale en culturele kaalslag in onze gemeente is inmiddels een feit. De meerderheid van de raad heeft gisteren ingestemd met het voorstel van het college om de bezuinigingen op de BOA toch door te zetten. Leek het tij donderdagavond tijdens de commissievergadering misschien toch te keren omdat het CDA grote vraagtekens had bij de haalbaarheid van dit plan ging deze partij tijdens de raadsvergadering toch akkoord met het voorstel, ondanks de vele kritieken op het college. In zwaar afgeslankte vorm zal in iedere grote kern in Berkelland een bibliotheek servicepunt over blijven. Dat klinkt leuk maar houdt in dat de bieb in zwaar afgeslankte vorm voor haar bestaansrecht zal moeten blijven vechten.

De collectie zal zeker gehalveerd worden en de service geminimaliseerd. In de kleine kernen zullen echter projecten moeten worden opgestart onder de noemer ‘’Dorpsböke’’. Deze Dorpsböke zullen door vrijwilligers moeten worden gedragen. Daar waar eerst nog betaalde banen waren worden ze nu weg bezuinigd en vervangen door vrijwilligers. En dat terwijl de VVD in haar verkiezingsprogramma heeft staan te streven naar zoveel mogelijk betaalde banen. Hoezo kiezersbedrog? Je kunt grote vraagtekens zetten bij de haalbaarheid van de Dorpsböke. In inmiddels vier kleine kernen zal worden geprobeerd dit project op te starten. Maar wat dan te doen met de overige kleine kernen? De bibliotheekbus gaat immers verdwijnen. En wat te denken over het actueel houden van de collectie? Hiervoor is expertise nodig, hebben vrijwilligers dat? Geprobeerd zal worden om de BOA zover te krijgen dat ze de Dorpsböke zullen gaan begeleiden. Het moet niet gekker worden. De medewerkers van de BOA wordt dus gevraagd hun eigen baan/inkomen om zeep te helpen.

Zowel van de oppositie als van de coalitie partijen was er veel kritiek m.b.t. de communicatie tussen de gemeentebestuurders en de directie van de BOA. Had de ACTA (onderzoeksbureau ingehuurd om de haalbaarheid te onderzoeken en scenario’s te formuleren) een keurig en helder rapport geschreven dat als uitgangpunt zou worden gebruikt. Onverwachts en niet vooraf gecommuniceerd met de BOA moest de gemeente Berkelland zo nodig nog weer extra zaken toevoegen waarmee de BOA totaal niet uit de voeten kon. Kortweg gezegd, Berkelland wil meer diensten van de BOA voor minder geld. En dat kan dus niet. Dit neoliberale college had toch beter moeten weten.

Gelukkig ging dan ook de extra bezuiniging van 10% op de Backoffice weer van tafel. Ook de communicatie met de twee buurgemeenten, Winterswijk en Oost Gelre, verlopen erg moeizaam. De BOA is een samenwerkingsverband tussen deze twee gemeentes en de gemeente Berkelland. Daar waar Winterswijk en Oost Gelre de zaken netjes willen afhandelen haakt Berkelland af. En dan doel ik op de frictiekosten. Berkelland wil die afschuiven op de BOA waardoor het financiële problemen voor de BOA nog groter zullen worden. De gehele raad heeft het college dan ook geadviseerd/gedwongen met de overige gemeenten om tafel te gaan zitten en dit probleem op te lossen. Lukt dit echter niet dan zullen de problemen in Berkelland voor de bibliotheken niet te overzien zijn en moet er voor de toekomst (op lange termijn) gevreesd worden.
Hoe nu verder? Dat blijft de grote vraag. Het budget is duidelijk, dat wordt gehalveerd.
In 2014 als Berkelland dan nog een bibliotheek heeft zal er getoetst worden naar de haalbaarheid van onze vernieuwde bibliotheken dit in samenhang met de geboden kwaliteit.Maar hoe moet je toetsen als je geen kaders hebt? Hierop krijgt de oppositie en het CDA geen antwoord. Toch stemt het CDA in met het voorstel van het college. Het CDA gaat er vanuit dat het allemaal wel goed komt. Ja, zo kun je schijnbaar ook politiek bedrijven in Berkelland.
En kwaliteit is opeens niet meer belangrijk voor D66, dit in tegenstelling van wat er staat in hun verkiezingsprogramma, ik citeer. De afgelopen vijf jaar heeft D66 laten zien waar we voor staan. Geen bezuinigingen op sportsubsidies, bibliotheek en muziekschool. Samen zingen, sporten, musiceren is niet alleen leuk maar ook gezond voor lichaam en/of geest, voor jong en oud. Ik wil dat dit behouden blijft. Aldus Jolanda Kuiper-Berfelo, fractieleider van D66 Berkelland. Met name die laatste zin kun je nu sterk in twijfel trekken. Dus weer kiezersbedrog! Afschuiven en terug kijken kunnen ze binnen D66 Berkelland blijkbaar erg goed maar om te regeren/besturen moet je vooruit kijken en dat is voor deze partij op dit moment nog net iets teveel gevraagd. Digitaliseren is voor D66 HET toverwoord, alleen hebben ze nog steeds niet door hoe gedigitaliseerd de huidige BOA al is. Onze grote vraag aan D66 is dan ook hoe ze de digitalisering binnen de Dorpsböke zien. Ook maken D66 en VVD in onze visie een grote denkfout. Digitaliseren is leuk en onontkoombaar maar er zijn nog erg veel lezers die het liefst gewoon een boek, tijdschrift of krant willen lezen en daarvoor kun je dus naar de bibliotheek. Ook vanuit het sociale aspect is een ontmoetingsplaats als bibliotheek van erg grote waarde. Je komt toch immers in contact met andere mensen dit in tegenstelling met het lezen vanaf een E-Reader. Korte termijn politiek dat is waar Berkelland op dit moment mee bezig is. Die bezuinigingen lijken dan wel zo positief maar zullen in de toekomst waarschijnlijk veel meer gaan kosten dan dat ze nu opleveren. Want wie gaan uiteindelijk de uitkeringen betalen voor die medewerkers die (voorlopig) werkeloos blijven?
Ook hebben de bibliotheken in de nieuwe vorm minder vierkante meters nodig en zullen dus gedwongen worden te gaan zoeken naar kleinere ruimtes. Wat gebeurt er dan bijvoorbeeld met de bieb in Neede. Weer zo’n prachtig monumentaal pand dat leeg komt te staan? Dat er bezuinigd moet worden is duidelijk het gaat alleen wel om welke keuzes je maakt. En dat zijn in onze ogen op dit moment de verkeerde keuzes.De pijn wordt ook in Berkelland oneerlijk verdeeld met als uitkomst deze desastreuze gevolgen voor de leefbaarheid en het welzijn binnen onze gemeente.
De KAALSLAG in de gemeente Berkelland is een feit en dat alles dankzij het KIEZERSBEDROG! Met dank aan de coalitiepartijen CDA, VVD en D66