h

Resultaten enquête muziekschool en bibliotheek

10 oktober 2010

Resultaten enquête muziekschool en bibliotheek

Onderzoek naar de gevolgen van het gemeentebeleid in Berkelland m.b.t. muziekschool en bibliotheek.

Inhoudsopgave

Hoofdstuk 1. voorwoord blz. 2

Hoofdstuk 2. inleiding blz.3

Hoofdstuk 3. samenvatting blz. 4

Hoofdstuk 4. reacties enquête in cijfers blz. 5

Hoofdstuk 5. reacties in woorden blz. 6+7

Hoofdstuk 6. conclusies en aanbevelingen blz.8

Hoofdstuk 7. bijlagen blz.9-15

1. Voorwoord:

Graag willen wij ons even voorstellen;

Wij, de ledenwerkgroep van de SP in Berkelland zijn in de huidige vorm vanaf dit voorjaar actief in de gemeente Berkelland.
Ons doel is; ons te gaan verdiepen in de gemeente politiek en daar waar nodig de aandacht vestigen op zaken waarvan wij denken dat de inwoners van Berkelland onrecht wordt aangedaan of verbeterpunten inbrengen waar de burger voordeel van zal hebben.
Wij zijn een actieve club die de ondersteuning krijgt vanuit het hele land, maar Doesburg is de regio waaronder wij vallen.

Van een rustige start kunnen we nu al niet meer spreken gezien de uitslag van de gemeenteraadsverkiezingen dit voorjaar en de daarbij horende nieuwe coalitie.

Het is ons wel duidelijk dat er in de toekomst van de gemeente Berkelland erg veel zal veranderen waarbij het sociale aspect op de tweede, zo niet laatste plaats komt.

Ook wij snappen wel dat er bezuinigd moet worden, maar het is noodzakelijk om dat op een verantwoorde manier te doen door eerst een gedegen onderzoek te verrichten naar de haalbaarheid en de effecten van de doelstellingen.

Omdat dat in onze ogen niet is gebeurd, hebben wij besloten een onderzoek/enquête te houden n.a.v. de bezuinigingen die het nieuwe college de inwoners van Berkelland oplegt

Hierbij willen wij iedereen bedanken die heeft meegewerkt aan deze enquête.
Zonder uw medewerking kunnen ook wij de zaken niet helder krijgen.

Ledenwerkgroep SP Berkelland

2. Inleiding:

Zoals u allemaal wel bekend is hebben we sinds het voorjaar 2010 een compleet rechts college gekregen in de gemeente Berkelland.
VVD, D66 en het CDA hebben zich gevonden in een nieuw coalitie akkoord.
Het huidige college is van mening dat alles anders moet in de gemeente Berkelland en daarom koos het college voor de naam ''Samen Anders''.

Helaas voor alle burgers van Berkelland is er helemaal geen sprake van ''Samen'' want dit college is helemaal niet van plan om ook maar iets te veranderen in hun standpunten.

De geldkraan naar het sociaal domein wordt zonder pardon compleet dichtgedraaid.
Enige vorm van overleg heeft niet plaatsgevonden waardoor men mag stellen dat dit college autoritair handelt en van samen weinig sprake is.
De protestmars die heeft plaatsgevonden, de insprekers tijdens de raadsvergaderingen en alle ingezonden brieven worden door dit college voor kennisgeving aangenomen en legt zij naast zich neer.

Heel gemakkelijk wordt door dit college gezegd dat de gebruikers van alle sociale voorzieningen zelf maar dieper in de buidel moeten tasten, om instellingen zoals de openbare bibliotheken en de muziekschool open te houden.
Ook wordt er compleet voorbij gegaan aan de extra kosten die door deze bezuinigingen juist ontstaan!
U moet dan denken aan leegstand van gebouwen en geen huurinkomsten van gemeentelijke panden door sluiting van deze voorzieningen.
Om nog maar te zwijgen van de ontslagen die zullen vallen bij eventuele sluitingen.
Uiteindelijk komen al deze kosten voor rekening van de gemeente Berkelland.

Een gedegen onderzoek naar de haalbaarheid van de doelstellingen van het college heeft niet plaats gevonden!
Voor ons dus tijd om wel onderzoek te doen naar de haalbaarheid van de stellingen zoals dit college ze heeft geformuleerd.
Omdat wij een vrij kleine groep zijn en pas zijn opgericht moeten wij ons beperken tot twee aspecten binnen het sociaal domein.

In dit onderzoek richten wij ons alleen op het openhouden van de muziekschool en de openbare bibliotheken omdat wij denken dat dit basisvoorzieningen zijn voor de ontwikkeling van jonge en oudere mensen.
Dat wil echter niet zeggen dat we het betreuren dat ook anderen, zoals instellingen in sociaal cultureel werk, het slachtoffer zijn of worden van dit nieuwe
neo – liberale beleid.

Eerst gedacht en dan gedaan is langs de weg der wijzen gaan.

Nederlands spreekwoord.

4. Samenvatting.

In dit rapport vindt u de uitwerking van een onderzoek dat wij, de ledenwerkgroep van de SP in Berkelland, hebben verricht om duidelijkheid te krijgen over het sociaal/economische effect van de dramatische bezuinigingen op instellingen als de muziekschool en de bibliotheek in Berkelland.

Wij hebben ons in het onderzoek uitsluitend gericht op de basisscholen en peuterspeelzalen in onze gemeente, omdat wij verwachten dat daar de doelgroep zit die het zwaarst getroffen zal worden.
Dit neemt natuurlijk niet weg dat ook andere doelgroepen de nadelen zeker zullen ondervinden, maar om dat boven tafel te krijgen ontbreekt, mede gelet op de urgentie van een interventie, de werkgroep nu de middelen en de tijd.

Van de enquête die we aan alle basisscholen in Berkelland hebben aangeboden ontvingen wij 35% volledig ingevulde formulieren terug, met dit resultaat mogen we gerust stellen dat er goed gereageerd is.

In de uitwerking van de cijfers (hoofdstuk 4.) zijn de vragen opgenomen die in deze enquête gesteld zijn, met daarachter de percentages van de antwoorden.
Ook treft u de uitwerking in woorden (hoofdstuk 5.) aan, dit bleek wenselijk omdat veel respondenten hun nood kennelijk graag in woorden met u willen delen.

Voor een belangrijk deel van de basisscholen in Berkelland betekenen de bezuinigingen, op deze schaal, op het muziekonderwijs en de bibliotheken, een enorme stap achteruit in de ontwikkeling van onze kinderen.

In de conclusies en aanbevelingen (hoofdstuk 6.) vindt u de modus operandi die wij als ledenwerkgroep voorstellen om het tij te keren.
Hiermee geven we gehoor aan de oproep van het gemeentebestuur, zoals die uit hun strijdkreet " Samen Anders" klinkt, waarbij wij dan graag de nadruk op het SAMEN willen leggen.

In hoofdstuk 7 treft u tenslotte nog als bijlagen een aantal artikelen aan waarin burgers en professionals een pleidooi houden voor behoud van instellingen die bijdragen aan de vorming van onze jeugd en de sociale cohesie in onze samenleving.

Als een ding uit dit rapport duidelijk wordt dan is het wel de terechte zorg van betrokkenen bij deze beleidsplannen en de absolute noodzaak om deze plannen drastisch te herzien.
Hierbij zullen wij, maar zeker nog veel meer Berkellanders, het gemeentebestuur van harte onze samenwerking aanbieden.

Een land dat investeert in haar jeugd met onderwijs en vorming, investeert in haar toekomst.

Schrijver onbekend

4. Reacties op de enquête in cijfers:

De respondenten reageerden op de volgende stellingen:

Muziekschool. Ja nee

1. krijgen de kinderen op uw school wekelijks muziekles ? 72% 28%

2. kunt u muzikale vorming op het niveau van de muziekschool 0% 100% aanbieden ?
3. vindt u muziekonderwijs in Berkelland belangrijk ? 93% 0%*

Bibliotheek.

1. is uw school lid van de openbare bibliotheek ? 100% 0%

2. het college van Berkelland verwacht van uw school
een hogere bijdrage, acht u dat mogelijk ? 7% 93%

3. vindt u dat elke woonkern een bibliotheek (bus) heeft ? 93% 7%

4. wanneer uw bibliotheek sluit, gaat u dan naar elders ? 14% 79%*

5. ziet u, bij sluiting van de bibliotheek, problemen voor uw school ? 72% 21%*

6. als de SP actie wil voeren tegen deze sluitingen,
bent u dan bereid, eventueel met ouders en leerlingen,
actief hieraan mee te werken ? 28% 58%*

* Daar waar de ja en nee stemmen samen geen 100% vormen, is weet niet of een
aanvullende reactie gegeven.
Deze reacties zijn in het volgende hoofdstuk samengebracht.

5. Reacties op de enquête in woorden:

Openbare bibliotheek of bibliotheekbus

• Het ontbreken van een bibliotheek betekent een verarming voor het onderwijs.
• Het aanbod, ook al is dat minimaal, moet er gewoon zijn.
• Bij ons hebben leerlingen met beperkingen niet de gelegenheid om naar een andere plaats te gaan om een boek uit te kiezen. Zij maken ook veel gebruik van prentenboeken, die wij als school niet kunnen financieren.
• Veel leerlingen hebben thuis nauwelijks de gelegenheid om boeken te kiezen, ze zijn dus aangewezen op wat wij, met de bibliotheek samen, aanbieden.
• Wij vinden de huidige bijdrage voor de bibliotheek, ε 225.-, genoeg. (meermaals)
• Niet alleen de school komt in de problemen, maar de ouders ook!
• Over het meedoen aan acties kan alleen de OR beslissen.
• Het is enorm belangrijk dat kinderen boeken lezen! Wij maken al jaren dankbaar gebruik van de bibliobus en gaan iedere week met de kinderen boeken ruilen voor gebruik op school en thuis. Zo brengen wij het leesniveau, de interesse en de woordenschat op een hoger niveau. Het is een verrijking van het onderwijs! Nu wordt er veel geld besteed aan taalprojecten, VVE, taalachterstanden enz. Als de bibliotheken gaan sluiten worden deze problemen alsmaar groter en kunne we over een paar jaar concluderen dat er een enorme fout gemaakt is en dat de schade onherstelbaar is!
• De school zorgt ervoor dat kinderen samen met een leerkracht in de bibliotheek boeken uitzoeken op niveau en vanuit interesse. Dat werkt stimulerend bij de kinderende ouders zullen, wanneer ze buiten de woonkern moeten gaan, veel minder naar een bibliotheek gaan. Lezen is een wezenlijk onderdeel van de ontwikkeling van ieder kind (mens).
• Het is toch een enorme culturele verschraling in Berkelland! Het maakt het leven, naast werken en leren, armer. Een enorme stap terug!
• Door het wegvallen van de bieb, veroudert onze klassenbieb ook en wordt het lezen minder aantrekkelijk.
• Wij maken ook gebruik van alle activiteiten die de bibliotheek organiseert. Naar een andere plaats gaan met onze kinderen is praktisch onmogelijk. Het zou ook nog eens te veel onderwijstijd gaan kosten.
• Als school komen wij niet snel in de problemen, d.w.z. het onderwijs kan gewoon doorgang vinden. Het verdwijnen van de bibliotheek zal zeker gevolgen hebben voor de leesontwikkeling van de kinderen. Het gevolg is dus een verschraling van het onderwijs.
• Wij bezoeken regelmatig de bieb en hebben lezen speerpunt gemaakt op onze school. We betrekken de bibliotheek hier regelmatig bij.

Lezen is voor de geest wat beweging is voor het lichaam

Sir Richard Steele Engels schrijver/politicus 1672 – 1729

Muziekschool.

• Muziek is een belangrijke sociaal/culturele vorming voor een kind en muziek vormt een ideale expressievorm.
• Onze leerlingen hebben, via hun muziekvereniging, al een stil protest laten horen en dat doen ze graag nog een keer!
• Wij vinden dat muzieklessen, a la muziekschool, niet op school kunnen en moeten gegeven worden.
• Het samen delen van voorzieningen is oké.
• Muziekonderwijs is een van de disciplines die bijdragen tot een goede meervoudige intellectuele ontwikkeling. Het geeft een kind houvast bij het verwerken van emoties en het ontwikkelen van creativiteit.
• Op school ligt het accent vooral op plezier beleven met muziek. Wij kunnen als school geen vakgerichte muzieklessen verzorgen in een uurtje per week! Het is voor de kinderen en onze samenleving belangrijk dat ze de mogelijkheid houden om hun talenten te ontwikkelen door een kwaliteitsaanbod van de muziekschool!
• De leerlingen krijgen bij ons blokfluitles, maar daar blijft het ook bij.
• Wij vinden muzikale vorming erg belangrijk, daarom geven we ook zelf muzieklessen. Wij kunnen echter nooit dezelfde diepgang en diversiteit aanbieden als de muziekschool! Het is enorm belangrijk dat kinderen zich op allerlei manieren en op diverse gebieden ontwikkelen.
• Wanneer, door het ontbreken van dit soort voorzieningen, het leven voor ouders met schoolgaande kinderen onaantrekkelijk wordt, zullen die gezinnen uitwijken naar plaatsen waar dat nog wel het geval is. De gevolgen zullen met betrekking tot vergrijzing, krimp en leegstand catastrofaal kunnen zijn. Het is een vicieuze cirkel. Wij beginnen het nu al te merken in het leerling aanbod!
• De muziekschool is belangrijk omdat de kinderen er kennis en vaardigheden aangereikt krijgen, die belangrijk zijn voor een evenwichtige ontwikkeling.
• Veel respectabele collegae van B.O en S.B.O zijn niet in staat de muzieklessen van eenzelfde kwaliteit te verzorgen.
• Zonder muziek wordt het in de wereld (lees Berkelland) heel stil.

Deze opmerkingen komen veelal letterlijk uit de ingezonden enquêtes, het geeft een duidelijk beeld van een onderwijs dat zich ernstig zorgen maakt.

Het belangrijkste in de muziek staat niet in de noten.

Gustav Mahler Oostenrijks componist 1860-1911

6. Conclusies en aanbevelingen.

Voor een belangrijk deel van de basisscholen in Berkelland betekenen de bezuinigingen, op deze schaal, op het muziekonderwijs en de bibliotheken, een enorme stap achteruit in de ontwikkeling van onze kinderen.

Bezuinigen is een noodzaak, dat weten we allemaal wel, maar het om zeep helpen van de rijke en bloeiende sociale en culturele ontwikkeling van onze kinderen en daarmee onze toekomstige samenleving is geen verantwoord beleid.

Het is nog niet te laat om de voorspelbare schade te beperken, maar daarvoor moet natuurlijk wel de politieke wil en meer nog het sociale- en culturele inzicht van de volledige gemeenteraad van Berkelland aanwezig zijn.

Concreet adviseren wij het gemeentebestuur van Berkelland om:

• met betrokkenen om tafel zitten te gaan en eerst te luisteren naar wat ze te vertellen hebben.
• op een creatievere manier te proberen met de bezuiniging om te gaan.
• hierbij vooral te letten op wat mogelijk is en minder op wat er, volgens het coalitie akkoord, moet.
• anderen, buiten deze coalitie, de gelegenheid te geven met alternatieven te komen.
• inhoud te geven aan de leuze Samen Anders !

De wijze heeft geen onwrikbare beginselen.
Hij past zich aan bij anderen.

Lao-tse Chinees filosoof 604 – 507 v.chr.

7. Bijlagen

Op de volgende bladzijden is een drietal bijlagen opgenomen, waarin het beeld dat wij uit deze enquête krijgen ondersteund wordt.

Bijlage 1

Een open brief uit het dagblad Tubantia van 18 september 2010.

Bijlage 2

Een zeer gedegen en goed onderbouwd stuk van de professionals in de verschillende culturele verbanden:

Cultuurnetwerk Nederland , Erfgoed Nederland , Fonds voor Cultuurparticipatie, Jeugdcultuurfonds Nederland, Kunstconnectie, Kunstfactor, Nederlands Centrum voor Volkscultuur en Raad van Twaalf.

Bijlage 3

Een ingezonden brief bij het weekblad Contact Ruurlo van 15 september 2010, geschreven door een bezorgde moeder van 2 opgroeiende kinderen en vrijwilligster in de speel-o-theek De Dobbelsteen.

Open brief aan het college, gepubliceerd in de Tubantia van 18-09-2010

Hoe zielig moet je zijn?

Geacht college, raadsleden, mensen op de tribune en luisteraars van Berkelland FM.

Wij, de ledenwerkgroep van de SP in Berkelland, willen even iets kwijt mbt de komende bezuinigingen in onze gemeente.

In Berkelland gaat het stil en saai worden. Muziekscholen verdwijnen, de bibliotheken zullen sluiten net als het grootste gedeelte van het sociaal cultureel werk.
Maar wat helemaal onbegrijpelijk is, is het verdwijnen van de speelotheek Okidoki.
Hier werken 15 vrijwilligers die een belangrijke sociale functie in Berkelland vervullen.
Het is een low budget organisatie waar veel grote, maar nog meer kleine mensen veel plezier aan beleven. Een mooi voorbeeld van Modern Noaberschap zoals het college dat pretendeert in het college akkoord.
Maar omdat de stichting Betula ook keihard wordt getroffen door de bezuinigen is deze speelotheek ook het slachtoffer van deze ordinaire en ondoordachte bezuinigingsdrift.
Je kunt wel stellen dat zelfs de allerkleinste Berkellandertjes er aan moeten geloven.
Hoe zielig moet je zijn om je ambities op deze manier na te streven en zo je eigen ego te strelen.

En dan het lezen in Nederland.

D66 landelijk, heeft het werk van de bibliotheken hoog in haar vaandel staan.
Maar wat doet D66 afdeling Berkelland?
Neem nou luchthaven Schiphol, hier is onlangs nog een bibliotheek geopend maar in Berkelland gaan we de boel sluiten. Dat strookt natuurlijk ook weer niet met de 4 miljoen euro die Nederland uittrekt voor de laag geletterden, om deze mensen op een hoger niveau te krijgen. De gemeente Berkelland begint steeds meer trekjes te krijgen van een eigen staat. Ze gaat lijnrecht in tegen dat wat heel gezond denkend Nederland denkt en doet!

Nu weten wij ook wel dat het toespreken van deze raadsvergadering weinig of niets uithaalt gezien de ervaringen uit het verleden. Het college hoort ongeïnteresseerd de toesprekers aan om vervolgens alles wat gezegd en geschreven is naast zich neer te leggen.
Maar toch blijven wij, de ledenwerkgroep van de SP in Berkelland, vechten om te redden wat er te redden valt.
En hierbij zullen wij telkens weer de nadruk leggen op het feit dat dit college is ontstaan door puur kiezersbedrog!
Niets van wat er in de verkiezingsprogramma's van het CDA en met name van D66 staat wordt nagestreefd. Sterker nog, deze partijen zijn 180 graden gedraaid.
En dat alles omdat het pluche zo goed aanvoelt.
Zo als gezegd, het draait dus allemaal om hun eigen ego.
Schijnbaar hebben deze lokale politici nog steeds niet door dat zij er voor ons zijn en wij niet voor hen.
Bij dezen doen wij een oproep aan alle bewoners van Berkelland.
Ben je het niet eens met dit college of voel je je bedrogen door de lokale politici kom dan protesteren!
Laat weten dat je het er niet mee eens bent en ga net als onze werkgroep de strijd aan met dit college van onvermogen!

Aldus; Fred Stomps
Namens de ledenwerkgroep van de SP Berkelland

Verantwoordelijk voor deze oproep zijn Cultuurnetwerk Nederland (Piet Hagenaars), Erfgoed Nederland (Richard Hermans), Fonds voor Cultuurparticipatie (Jan Jaap Knol), Jeugdcultuurfonds Nederland (Bertien Minco), Kunstconnectie (Ap de Vries), Kunstfactor (Tom de Rooij), Nederlands Centrum voor Volkscultuur (Ineke Strouken) en Raad van Twaalf (Connie Verberne).

Kunst, heel gewoon…
KUNST DRAAGT BIJ AAN DE KWALITEIT VAN LEVEN
'Kinderen zijn durvers. Anders dan een volwassene is een kind niet bang om fouten te maken. Ooit, ergens tijdens ons leven, verliezen we dat vermogen om onze mogelijkheden te onderzoeken. Je kunt je talenten niet ontdekken als je niet op ontdekkingstocht gaat. Je kunt je talenten niet ontwikkelen als je niet bereid bent om risico's te nemen. Of zoals Bruce Springsteen zingt: 'You can't start a fire without a spark'. En daarom is deelname aan kunst en cultuur essentieel: zo bied je kinderen, jongeren en volwassenen blijvend kansen op het ontdekken en ontwikkelen van hun eigen talenten. (Pascal Smet, Vlaams minister van Onderwijs, 18 januari 2010).
De basis voor de actieve deelname aan kunst en cultuur wordt jong gelegd door kunst- en cultuureducatie én amateurkunst. Het betekent talentontwikkeling in en buiten het onderwijs. Kinderen hebben meer nodig dan rekenen en taal om zich te ontwikkelen. In een rijke leeromgeving verwerven ze de noodzakelijke competenties om maatschappelijk en menswaardig te kunnen leven en functioneren.
Politieke partijen en hun woordvoerders zeggen hierover het volgende: Actieve deelname aan kunst en cultuur is bij uitstek een terrein waarop een kind, ongeacht zijn herkomst of het opleidingsniveau van zijn ouders, zijn talenten kan ontdekken en ontplooien. Bovendien helpt het de leerprestaties en gemeenschapszin van kinderen op school te verbeteren. Kunst en cultureel erfgoed dragen bovendien bij aan de identiteitsbeleving en de persoonlijke expressie van mensen en spelen een rol bij integratie en emancipatie van verschillende bevolkingsgroepen. Het is daarom essentieel dat leerlingen al op school kennismaken met kunst en cultuur. De samenwerking en samenhang tussen culturele instellingen en (brede) scholen moet daarom verder gestimuleerd worden.
Het werkt. Meer aandacht in het onderwijs voor cultuureducatie, zo zegt het Sociaal Cultureel Planbureau, vergroot, naast andere competenties, het vermogen om van de kunsten te genieten. Is het niet in de puberteit en het daarop volgende spitsuur in het leven – carrière en jong gezin – dan wel in de rustiger jaren daarna (SCP 2010). Behalve een persoonlijke verrijking brengen cultuureducatie en amateurkunst meer teweeg. Ze bevorderen sociale cohesie, maatschappelijke participatie, de gezondheid en de economie.

PERSOONLIJKE ONTWIKKELING
Genieten en beoefenen van kunst en cultuur verschaft mensen wortels. Het versterkt hun binding met het verleden, het heden en de eigen omgeving. Kunsteducatie vergroot hun kunstzinnige en creatieve vermogens en hun inzicht in kunstvormen. Door kunsteducatie kunnen mensen gemotiveerd kiezen uit het kunstaanbod en actief deelnemen aan het culturele leven. Cultuur is een middel tot expressie, persoonlijke ontplooiing, maatschappelijke betrokkenheid en een rijker leer- en leefklimaat.
Mensen, zo blijkt, leren door hun actieve deelname aan kunst en cultuur samenwerken en creatief denken en handelen. Ze draagt bij aan persoonlijke ontwikkeling, burgerschap en sociale verbondenheid (KEA European Affairs 2009).
Politieke partijen en hun woordvoerders zeggen hierover het volgende: Als je jonge mensen tot ontwikkeling brengt, is dat niet alleen een kwestie van kennis en ook niet alleen een kwestie van vaardigheden. Het gaat ook om het hart, om emoties. Het onderwijs moet heel de mens ontwikkelen en kunst en cultuur kunnen daarin een belangrijke rol vervullen.
Ook betrokkenheid bij amateurkunstverenigingen is gewenst. Teveel staan verenigingen op zichzelf, terwijl uit relaties tussen verenigingen boeiende wisselwerkingen kunnen voortkomen. Relaties tussen toneelverenigingen van ouderen en jongeren, amateurkunst en professionele podia, nieuwe en oude kunstvormen, nieuwe en aanwezige culturen zorgen voor wederzijds begrip, verbreding van het blikveld en versterking van de onderlinge samenhang. En, juist voor ouderen kan kunstbeoefening een vitale manier zijn om vorm en inhoud aan het leven te geven.

PARTICIPATIE
Met kunst en cultuur hebben bestuurders een krachtig middel in handen om de maatschappelijke deelname en gemeenschapsvorming te bevorderen. Want in toneelclubs, koren, blaasorkesten en leesclubs ontmoeten mensen elkaar. Ze leven hun passie uit en maken zichzelf én anderen daar blij mee. Ouderen in festivals, koren en op het toneel, jongeren in bandjes, koren en jeugdtheaterscholen op de planken: amateurkunst is vermaak, talentontwikkeling, zien en gezien worden. Dat kweekt saamhorigheid en wederzijdse waardering, van jong tot oud. Niet voor niets zijn in deze sector één miljoen vrijwilligers wekelijks actief. Kunstbeoefening is niet iets op een elitair eilandje, maar staat midden in de samenleving.
Kunstinstellingen gaan verbindingen aan met buurt- en wijkwerk, jeugdwelzijnsorganisaties, jeugdhulpverlening, bureaus voor toerisme en sportclubs en sportfederaties. Welzijn en onderwijs werken steeds vaker samen met culturele partners. Samen creëren ze bijvoorbeeld zinvolle vrijetijdsbesteding voor jongeren en volwassenen en ontwikkelen ze community arts projecten in wijken en buurten.
Onderzoek wijst uit dat intensief cultuuronderwijs op middelbare scholen het percentage vroegtijdig schoolverlaters kan halveren (O'Connor 2007; Marlet 2010). Uit de modernisering van het gevangeniswezen blijkt verder dat de actieve deelname van gedetineerden aan kunst en cultuur een succesvollere terugkeer in de samenleving bevordert (Strategisch kader MGW 2009).
Politieke partijen en hun woordvoerders zeggen hierover het volgende: Bestedingen van publiek geld aan cultuur hebben een cultureel en een sociaal doel; zingeving en duiding van leven, vernieuwing en geestelijke groei van een maatschappij en de creatie van gedeelde identiteiten. Kunst en cultuur kunnen daarom mensen samenbinden en bijdragen aan maatschappelijke betrokkenheid.
Met kunst en cultuur valt – beleidsmatig – juist in buitenwijken een wereld te winnen. Niet alleen omdat daar de mensen leven die niet automatisch met het culturele leven in aanraking komen, maar ook omdat de problemen waar men daar mee kampt, zoals het gebrek aan sociale cohesie, hun gevoel van onveiligheid en anonimiteit, met kunst en cultuur te lijf kunnen worden gegaan.

KUNST EN SAMENLEVING
Verschillende studies laten zien dat de actieve deelname aan culturele activiteiten in stad, dorp, wijk en buurt leiden tot meer zelfvertrouwen, meer sociale contacten en een groter gevoel van veiligheid en tevredenheid met de woonomgeving. Ook leidt het tot meer vertrouwen in de gemeenschap en in de gemeenschappelijke identiteit (Marlet 2010).

Kunst in de openbare ruimte werkt eveneens verbindend. Kunstenaars scheppen bakens in een snel veranderende omgeving door vast te leggen wat was of te benadrukken wat verandert. Hun kunstwerken leren ons opnieuw kijken naar onze omgeving. Ze bieden verwondering, houvast en betrokkenheid.
Politieke partijen en hun woordvoerders zeggen hierover het volgende: Een goed cultureel en artistiek klimaat draagt ertoe bij dat mensen graag in een stad willen wonen, werken en verblijven. Een behoorlijk cultureel en creatief voorzieningenniveau heeft ook indirecte economische effecten: het draagt bij aan de aantrekkelijkheid van steden voor toeristen, bedrijven en bewoners. Als je een wijk wilt opbouwen, zijn kunst en cultuur de instrumenten voor gemeenschapszin.

KUNST EN GEZONDHEID
Kunst en cultuur worden in de ouderenzorg en verzorgingshuizen steeds bewuster ingezet om mensen actief en gezond te houden. In het algemeen blijken culturele activiteiten steeds duidelijker een factor van belang te zijn voor onze gezondheid. Het State of the Field Report van de Society for the Arts in Healthcare in de USA (2009) noemt ongeveer tachtig onderzoeken, uitgesplitst naar muziek, beeldende kunst, vormgeving, dans, theater en literatuur. De resultaten wijzen allemaal in dezelfde richting: kunst heeft onmiskenbaar een positieve invloed op de genezing en de gezondheid van patiënten. Het herstel verloopt voorspoediger, zowel fysiek, mentaal als emotioneel. Dit resulteert in een korter verblijf in de kliniek of het verzorgingshuis (Van de Haterd 2010).
Ook voor jongeren is kunst gezond. Van Overbeek (2006) constateert een positief effect van dansen. Dans is steeds meer een middel om jongeren in beweging te krijgen. Dans maakt bewegen weer 'hip'. Het blijkt dan ook dat dansen een waardevolle bijdrage levert aan het behalen van de Nederlandse Norm Gezond Bewegen en de fitnorm.
Politieke partijen en hun woordvoerders zeggen hierover het volgende: Het zou winst zijn als kunst en cultuur gebruikt zou worden om beleidsdoelen te realiseren, of dat nu op het terrein van gezondheidszorg, integratie, jeugdbeleid, veiligheid, toerisme of ruimtelijke ontwikkeling is.

KUNST EN ECONOMIE
Kunst en cultuur zijn ook van economisch belang, zo blijkt uit een aantal recente onderzoeken. Geppert & Geppert (2008) onderzochten voor de provincie Limburg de economische betekenis van cultuur. Zij concludeerden klip en klaar dat investeren in cultuur geld oplevert, banen genereert en aanzienlijk bijdraagt aan innovatie, educatie en een aantrekkelijk vestigingsklimaat.
En ook de creatieve sectoren – zoals kunst, media, entertainment, vormgeving, architectuur, computergames, mode, reclame – doen het goed in Nederland. Zij voegen waarde toe aan economie, cultuur én maatschappij. Er werken ongeveer 261.000 mensen in deze sectoren en de groei van werkgelegenheid is er de afgelopen jaren bovengemiddeld. Bovendien is er een rechtstreeks verband tussen het aantal culturele voorzieningen – podia en productie – en het aantal hoger opgeleiden in een stad. Ofwel, kunst bevordert de kenniseconomie (Marlet 2010).
Noordman en Van Dijk (2009) onderzochten geldstromen binnen de vrijetijdsmarkt van kunsteducatie en amateurkunst. Ze wilden niet alleen achterhalen hoeveel geld hier precies in omgaan, maar ook hoe ver die geldstromen reiken.

Amateur – kunstenaars geven 2,75 miljard euro uit aan hun kunstbeoefening en dat geld komt onder meer terecht bij de detailhandel, instellingen voor kunsteducatie en de vervoersector. Investeringen in kunst hebben hun economische doorwerking, zo blijkt uit dit onderzoek.
Politieke partijen en hun woordvoerders zeggen hierover het volgende: Het actief en passief beleven van kunst en cultuur is belangrijk voor iedereen. Een goed cultuuraanbod heeft een positieve invloed op de sociaaleconomische positie, het vestigingsklimaat en de amateurkunst in een regio. Een bloeiend kunstenklimaat draagt bij aan een creatieve samenleving en economie.

KUNST, HEEL GEWOON… – U KUNT NU UW PARTIJ MEESPELEN
Wij willen eraan bijdragen om een brede actieve deelname aan kunst en cultuur ook voor de toekomst te waarborgen. Die deelname bevordert immers – zo blijkt – de kwaliteit van leven en samenleven. Dat doen we samen met overheden, met kunst- en cultuurinstellingen, met scholen en lerarenopleidingen, met verenigingen voor amateur – kunst en centra voor de kunsten, met instellingen voor welzijn, jeugd- en gezondheidszorg en met vele andere partijen.
Wij vragen voor actieve deelname aan kunst en cultuur geen extra geld, maar wij maken samen met u de meerwaarde ervan zo zichtbaar mogelijk en de investering erin verantwoord. Speel nu als politieke partijen uw partij mee – juist nu – en straks bij de nieuwe minister van Onderwijs en Cultuur, bij de premier, de regering en parlement. Een actieve

DEELNAME AAN KUNST EN CULTUUR BETEKENT:

dat alle kinderen zich in ten minste één kunstdiscipline ontwikkelen!
dat kinderen en jongeren in en buiten de school – zowel in de grote steden als in de regio's – laagdrempelig, goed en voor iedereen betaalbaar kunst- en cultuuronderwijs krijgen, dat tot verbindingen leidt met amateurkunst, community arts en andere vormen van kunstbeoefening! Meer zingen in de klas en muziekles op school is een goed begin!'
een inzet op brede scholen, waar ook nu al samengewerkt wordt met bibliotheek, centrum voor de kunsten, theater, museum, amateurkunstvereniging en kunstenaars en met andere partners zoals gezondheidszorg, sport- en welzijnsinstellingen!
een inzet op de maatschappelijke deelname door en de persoonlijke ontwikkeling van kinderen in achterstandsposities, waardoor bijgedragen wordt aan een creatieve en innovatieve samenleving voor iedereen: in iedere stad een jeugdcultuurfonds!
een inzet voor de verankering van kunst- en cultuureducatie in lerarenopleidingen voor het primair en voortgezet onderwijs!
een inzet op kunstbeoefening voor en door iedereen – nu nemen daar slechts 8,7 miljoen (!) burgers aan deel – om talenten te ontdekken en ontwikkelen, om de leefbaarheid van dorpen, wijken en steden te vergroten en om de sociaaleconomische positie te versterken!
een inzet op de deelname aan kunst en cultuur voor alle ouderen als kwaliteit en zingeving van leven!

U bent hier