SP IN DE ESWEG, STOP DE SLOOP!

6 mei 2018

SP IN DE ESWEG, STOP DE SLOOP!

Vandaag zijn wij bij de bewoners van de Esweg in Eibergen op bezoek geweest. Ze wonen in mooie karakteristieke arbeiderswoningen van de voormalige KTV. Deze bewoners hebben het afgelopen half jaar meerdere bezoeken en brieven gehad van ProWonen. De huizen zouden worden gerenoveerd, daarom hadden ze ook meerdere bezoeken en inspecties gehad.

Dinsdag 1 mei werd er een informatiebijeenkomst belegd voor deze bewoners. Ze dachten dat ze daar o.a. tegeltjes mochten gaan uitzoeken. Niets bleek minder waar te zijn: Totaal uit het niets kregen ze te horen dat hun 12 huisjes in plaats van gerenoveerd gesloopt gaan worden!!

Onbegrijpelijk! De argumenten van Prowonen zijn zo belachelijk (te slechte staat, te duur voor renovatie, te klein, de krimp), dat wij direct in actie zijn gekomen. Sloop is niet nodig! We hebben een paar emotionele gesprekken gehad. Bewoners die er al 30 jaar wonen, hun huis helemaal naar eigen smaak en budget de afgelopen jaren hebben verbeterd. Bewoners die al nachten niet fatsoenlijk hebben geslapen door alle emoties en nog veel meer verdrietige gesprekken. Maar we hebben ook veel strijdbaarheid gezien! Ze laten het er niet bij zitten, ze willen niet dat hun mooie huisjes gesloopt gaan worden en gaan in actie komen!

Een echtpaar heeft hun huis beschikbaar gesteld om dinsdag een bewonersbijeenkomst te organiseren. Daar gaan we samen met de bewoners praten over vervolgstappen om deze onnodige sloop tegen te houden. Misschien komt er ook nog een solidariteitsactie.

Vind u het ook zonde dat deze karakteristieke huisjes mogelijk verdwijnen? Hou ons in de gaten en steun de bewoners van de Esweg in deze strijd!

*/